تعداد بازدید: 149
زبان : فارسی

تصمیم مهم برای واردات گسترده خودرو‌های برقی به کشور/ قیمت بنزین در ۱۴۰۳ تغییر نخواهد کرد؟

تاریخ درج خبر : 1402/10/25
منبع : تابناک

در کنار ایجاد بستر مناسب برای واردات خودرو‌های برقی با قیمت مناسب در سال آینده، تصمیم امروز، تاثیر معناداری در کاهش مصرف بنزین نیز خواهد داشت و منجر به کاهش چشمگیر خروج ارز برای واردات بنزین خواهد شد و از ناترازی ارزی و بودجه‌ای جلوگیری می‌کند.  

به گزارش تابناک اقتصادی؛ کمیسیون تلفیق بودجه در جلسه صبح امروز خود، تصمیمی مهم برای تسهیل واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی گرفت تا در سال آینده با همراهی دولت و همت وزارت صمت، شاهد حضور گسترده خودرو‌های برقی در سطح کشور باشیم.  بر اساس این مصوبه؛ متن زیر به عنوان بند الحاقی ۱۱ به تبصره ۹ الحاق می‌شود:

بند الحاقی ۱۱: در اجرای ماده ۹ قانون هوای پاک به منظور کاهش آلاینده‌های شهری در کلان شهرها، واردات انواع خودرو‌های سواری برقی به داخل کشور مجاز بوده و حقوق ورودی آن برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کلان شهر‌ها در سال ۱۴۰۳ معادل ۰.۵ درصد و برای سایر متقاضیان ۴ درصد و حقوق ورودی خودرو‌های تمام هیبریدی ۱۵ درصد تعیین می‌گردد.  

در ادامه این بند الحاقی آمده است: وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است در قبال سرمایه گذاری در گسترش حمل و نقل عمومی برقی، توسعه زیرساخت‌های آن، انتقال فناوری و افزایش داخلی سازی خودرو‌های برقی و هیبریدی، تخفیف در پرداخت حقوق ورودی واردات این مدل خودروها و قطعات منفصله آن‌ها اعمال نماید. منابع حاصل از حقوق ورودی خودرو‌های برقی و هیبریدی و قطعات منفصله آن صرف توسعه زیرساخت‌های آن و تسهیلات و مشوق‌های خرید این نوع خودروی تولید داخل شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است تا یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، آیین نامه اجرایی این بند را تهیه کند و به تصویب هیات وزیران برساند. 

بررسی‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد، چنین مصوبه خودرویی، نتایج مثبتی دارد، چون با توجه به اینکه حقوق ورودی عبارت است از حقوق گمرکی به علاوه سود بازرگانی، هم اکنون کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ تصمیم گرفته است که این حقوق ورودی را ۰.۵ و ۴ درصد برای برقی‌ها و ۱۵ درصد برای تمام هیبریدی در نظر بگیرد. این در شرایطی است که می‌دانیم بر اساس قانون، حقوق گمرکی در اختیار مجلس است و پیشتر به ۴ درصد تثبیت شده، ولی سود بازرگانی در اختیار دولت و متغیر است.

 

در این میان، روز گذشته همزمان با انتشار آیین نامه جدید دولت برای واردات خودرو‌های صفرکیلومتر بنزینی و برقی، معاون وزیر صمت اعلام کرد: سود بازرگانی واردات خودرو‌های برقی، بین یک تا ۲۶ درصد در نظر گرفته شده است؛ یعنی حقوق ورودی چنین خودرو‌هایی در آیین نامه فعلی دولت، بین ۵ تا ۳۰ درصد تعیین شده است. اما کمیسیون تلفیق این ارقام را به ۰.۵ و ۴ درصد کاهش داده که اقدام مهمی برای تسهیل گری در روند واردات خودرو‌های برقی و قیمت مناسب آن در بازار خواهد داشت.از سوی دیگر، در کنار ایجاد بستر مناسب برای واردات خودرو‌های برقی با قیمت مناسب‌تر در سال آینده، اقدام مذکور تاثیر معناداری در کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف بنزین نیز خواهد داشت و منجر به کاهش چشمگیر خروج ارز برای واردات بنزین به کشور خواهد شد و از ناترازی ارزی و بودجه‌ای دولت جلوگیری می‌کند؛ بنابراین، پیش بینی می‌شود با اجرایی شدن این مصوبه خودرویی، به دلیل کاهش مصرف بنزین و عدم نیاز به واردات آن، نرخ بنزین در سال آینده تغییری نکند؛ هرچند این نتیجه گیری بستگی به جدیت و همت دولت و تیم اقتصادی آن در اجرای قانون برای تسهیل در واردات گسترده خودرو‌های برقی به کشور دارد.  

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.