آپشن هتی اضافه شده به تارا LX V4 به دلیل محدودیت های ایران خودرو برای افرایش قیمت کارخانه ای است. ایران خودرویی ها در تابستان امسال مشخصات هشت خودروی جدید را برای کسب مجوز قیمتی به شورای رقابت ارسال کردند. این خودروها پسوند ارتقا یافته با آپشنال را یدک می کشید.
آبیهای جاده مخصوص به دنبال این بودند تا از مسیر کسب قیمت برای این هشت خودرو تا حد امکان زیان تولید خود را کاهش دهند.
شورای رقابت نیز با توجه به آپشن های اضافه شده به خودروهای مدنظر آبی های جاده مخصوص، قیمت های جدید را بالاتز از قیمت مدل های به اصطلاح ارتقا نیفتاده این خودروها به مدیران ایران خودرو ابلاغ کردند. اما ایده آبیهای جاده مخصوص چندان به مذاق متقاضیان خوش نیامد.
این خودروساز تا کنون در چندین نوبت اقدام به ارائه طرح های جایگرین برای تبدیل خودروهای قدیمی با محصولات ارتقا یافته را به متقاضیان انجام دادا اما متقاضیان استقبال چندانی از این طرح ها نکرده اند.
دنا با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک آپشنال نیز دیگر محصول به اصطلاح جدید از دید مدیرلن ایران خودرو است که در هفته پایانی دی ۱۴۰۲ قیمتش به حوالی یک میلیارد تومان در بازار رسید.
اولین خودرویی که در میان خودروهی پُرتقاضا وارد کانال یک میلیارد تومانی شد، تارا V2، مدل قدیمی همین تارا LX V4 است. تارا V2 سلل گذشته این اتفاق را رقم زد. حال دنا توربو اتوماتیک آپشنال هم در همان مسیر حرکت کرده است.
البته قیمت های بازار در شرایط حاضر به طور واضح مشخص نیست و این احتمال وجود دارد که متقاضیان همین خودروها را با قیمت های پایین تر نیز در بازار پیدا کنند.
برریی بازار خودرو نشان می دهد دنا با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک و همچنین پژو ۲۰۷ با موتور TU5P، گیربکس اتوماتیک و سقف شیشه ای هفته پایانی دی ۱۴۰۲ با قیمتی حدود ۹۶۰ میلیون تومان داد و ستد می شدند و این احتمال را می توان مطرح کرد که تدوام نوسان قیمتی بازار این خودروها را نیز وارد کانال یک میلیارد تومانی کند.