تعداد بازدید: 128
زبان : فارسی

مصرف ۲ برابری سوخت خودروهای فرسوده/اقدامات دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

تاریخ درج خبر : 1402/11/1
منبع : ایرنا

تهران - ایرنا - سهم خودروها در انتشار آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در تهران حدود ۶۰ درصد است و هفت میلیون خودرو و ۱۰ میلیون موتورسیکلت در کشور فرسوده‌اند؛ با این حساب، میزان مصرف سوخت نیز ۲ برابر افزایش می‌یابد که دولت برای نوسازی و کاهش مصرف سوخت اقدامات خوبی را آغاز کرده‌است.

گروه جامعه ایرنا - آلودگی هوا یکی از دغدغه‌های مزمن و اصلی شهروندان شهرهای بزرگ کشور، سلامت جسم و روان مردم را به خطر انداخته است البته این معضل بزرگ، پدیده جدیدی نیست. بر اساس اخبار موجود، حداقل از ۷۰ سال پیش موضوع آلودگی هوا مطرح بوده است؛ با وجود این، اطلاعات آلاینده‌های هوا فقط از سال ۱۳۸۱ به طور مرتب اندازه‌گیری و ثبت شده است.

در نیمه دوم سال، عامل اصلی آلودگی هوا در همه روزهای آلوده، آلاینده کمتر از ۲.۵ میکرون است البته ازن هم یکی از عوامل آلودگی هواست که فقط در ماه‌های گرم سال تشکیل می‌شود و هیچگونه نقشی در آلودگی نیمه دوم سال ندارد. سایر آلاینده‌ها در طول سال عمدتا در شرایط پاک یا قابل قبول قرار دارند، گزارشی از کمیسیون محیط زیست مجمع وزرای ادوار جمهوری اسلامی ایران در زمینه آلودگی هوای تهران، نشان می‌دهد که غلظت آلاینده کمتر از ۲.۵ میکرون در دهه ۹۰ روند کاهشی داشته است؛ اگرچه همچنان غلظت آن سه برابر حد استاندارد سالانه بود و در شرایط بسیار نامطلوبی قرار دارد. در ضمن غلظت آن از شروع دهه ۱۴۰۰ رو به افزایش است؛ بنابراین اقدامات جدی برای کاهش این آلاینده ضروری است.

منبع آلاینده کمتر از ۲.۵ میکرون خودرو است؛ از این رو استاندارد بودن خودروها نقش اساسی در کاهش این آلاینده دارد اما واقعیت این است که هم حجم خودرو در کلانشهرها بسیار زیاد است و هم اینکه فرسوده هستند، در حالی که می‌توان با توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تا حد بسیار زیادی انتشار این آلاینده را در هوای کلانشهرها کاهش داد.

در گزارش کمیسیون محیط زیست مجمع وزرای ادوار جمهوری اسلامی ایران به این موضوع اشاره شده و آمده است که طبق قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۰ می‌بایست سهم ناوگان حمل و نقل عمومی در خودروهای درون شهری از ۲۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش می‌یافت اما به ۱۳ درصد کاهش یافته است همچنین حمل و نقل برون شهری از ۶۰ درصد به ۷۵ درصد افزایش می‌یافت اما به ۷ درصد کاهش یافته است این آمار نشان دهنده روند خطرناک وابستگی به خودروی شخصی است.

این در حالیست که بخش زیادی از خودروها هم فرسوده‌اند؛ به طوری که آمارها نشان می‌دهد تاکنون ۲۶ میلیون خودرو در کشور شماره گذاری شده که از این تعداد حدود ۷ میلیون خودرو به سن فرسودگی رسیده‌اند همچنین ۱۲.۵ میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده که حدود ۱۰ میلیون از آنها فرسوده‌اند و عموما نیز کاربراتوری هستند، سن فرسودگی موتورسیکلت ۶ سال تعیین شده و سن فرسودگی خودرو نیز متفاوت است مثلا سواری ۲۰ سال و عمومی ۱۰ سال در نظر گرفته شده است؛ این در حالیست که شاهد تردد حجم زیادی خودروی فرسوده در سطح کلانشهرها هستیم.

 

مساله این است که وقتی خودرو فرسوده باشد، میزان مصرف سوخت هم در آن افزایش می‌یابد؛ به طوری که در نیمه اول سال میانگین مصرف روزانه سوخت بنزین در کشور ۱۱۶ میلیون لیتر بوده که عدد بالایی است. به اعتقاد کارشناسان یک خودروی فرسوده چه سواری و موتورسیکلت و چه کامیون تقریبا ۲ برابر خودروی نو سوخت مصرف می‌کند و اگر این روند مدیریت نشود واردکننده سوخت می‌شویم و شاید هم کیفیت سوخت پایین بیاید، پس باید مدیریت مصرف سوخت را با سیاست‌گذاری‌های درست، توسعه حمل و نقل عمومی برقی و استفاده از فناوری‌های خودروهای کم مصرف و برقی جبران کنیم تا هم شاهد کاهش مصرف سوخت و هم کاهش آلودگی هوا باشیم.

بر این اساس، سازمان حفاظت محیط زیست همواره بر نوسازی خودروها با اولویت حمل و نقل عمومی تاکید دارد اما این روند بسیار کند پیش می‌رود؛ به طوری که آمارها نشان می‌دهد سال گذشته یک میلیون و ۴۷۰ خودروی نوشماره وارد حوزه حمل و نقل شد و در همان سال فقط ۲۰ هزار و ٨٠٠ خودرو و در نیمه اول امسال نیز فقط ۳۵ هزار خودرو اسقاط شد که این روند بسیار نگران‌کننده است.

همچنین معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره راه‌های برون رفت از آلودگی گفته بود؛ بیشترین میزان آلایندگی تهران مربوط به وسایل نقلیه است که نوسازی آنها تا حد زیادی از آلودگی هوا می‌کاهد همچنین برقی کردن خودرو یکی از راهکارهای برون رفت از این مساله است اما باید تحقیقات در این زمینه همه جانبه باشد تا درصد نقش عوامل مختلف در کاهش آلودگی هوا مشخص شود؛ تحقیقاتی که در این راستا انجام شده نشان می‌دهد ۹۰ درصد آلودگی خودروها مربوط به سایش است و با برقی کردن ۱۰ درصد آلودگی کاهش می‌یابد.

مصرف سوخت در خودروهای فرسوده ۲ برابر خودروهای نو است، در نیمه اول سال میانگین مصرف روزانه سوخت در کشور ۱۱۶ میلیون لیتر بوده است.علی سلاجقه به قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: می‌گوییم قانون هوای پاک، یک قانون مترقی است اما بهتر بود که بومی‌سازی می‌شد؛ باید قوانین با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور تهیه شود؛ قانون زمانی مترقی است که بتواند گره از مشکلی باز کند؛ حالا مساله این است که آیا این قانون در کشور قابلیت اجرا دارد؟ اگر اینطور است چرا تاکنون اجرا نشده است، برای مثال وقتی در قانون گفته می‌شود که باید حتما سوخت یورو ۶ تولید شود باید کالایی که توانایی استفاده از آن را دارد هم وجود داشته باشد، اما در این زمینه مشکل داریم؛ بنابراین قوانین باید طوری نوشته شود که بر اساس مسائل و شرایط روز کشور باشد.

این یعنی اینکه باید فناوری تولید خودرو را بالا ببریم و متناسب با استاندارد روز دنیا پیش برویم که باید با اولویت ناوگان حمل و نقل عمومی با تاکید بر اتوبوس و تاکسی انجام شود؛ آمارها نشان می‌دهد حدود ۹۷ هزار تاکسی در کلانشهرها به سن فرسودگی رسیده‌اند، این یعنی انتشار حجم زیادی آلودگی در هوا؛ بنابراین نوسازی تاکسی‌ها در دستور کار دولت و سازمان‌های مرتبط قرار گرفته است البته مشکلی که در این میان وجود دارد ظرفیت پایین خودروسازان برای تولید این حجم خودرو در یک سال است.

همچنین باید به دنبال این باشیم که به مرور کیفیت فناوری خودروهای تولید داخل را افزایش دهیم اکنون فناوری موتور خودروها قدیمی است؛ درست است که مطابق استانداردهای یورو ۵ هستند اما فناوری آنها به روز نیست.

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.