به گزارش رکنا، دهه هاست که آمار مرگ و میر و معلولیت در تصادفات شهری و جاده ای ایران رقم بسیار نگران کننده ای را نشان می دهد که بخش اعظم آن به دلیل ناایمن بودن خودروهای داخلی و غیراستاندارد است. براساس آخرین گزارش پلیس راهور، تعداد جانباختگان تصادفات در سال 1402 با افزایش 4.9 درصدی به 17 هزار و 177 نفر رسید
طبق آخرین اعلام سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا درخصوص سهم تقصیر بالای خودروهای داخلی در وقوع تصادفات، از شروع طرح نوروزی 24 اسفند تا 12 فروردین، 698 تن در سوانح رانندگی جان باختند و 18 هزار 479 نفر نیز مصدوم شده اند.
گزارش پلیس راهور از تصادفات رخ داده در طول طرح نوروزی و وضعیت تصادفات نوروزی 1403 برحسب وسیله نقلیه از تاریخ 24 اسفند ماه 1402 تا 12 فروردین ماه 1403 حاکی از آن است که سهم خودروهای داخلی از تصادفات 86 درصد و سهم تصادف خودروهای خارجی 14 درصد است.
طبق این گزارش از سهم تصادف 86 درصدی خودروهای داخلی، سهم تصادف انواع پژو 30 درصد، سهم تصادف محصولات سایپا و پراید 29 درصد، سهم تصادف انواع سمند 7 درصد، سهم تصادف انواع پیکان 4 درصد و سهم تصادف انواع ام وی ام 2 درصد اعلام شده است.
از سوی دیگر سهم از شماره گذاری خودروهای داخلی 88 درصد، خودروهای خارجی 12 درصد، انواع پژو 27 درصد، سایپا و پراید 32 درصد، انواع سمند 6 درصد، انواع پیکان 7 درصد و انواع ام وی ام 2 درصد اعلام شده است.
بنابراین خودروهای تولید داخل که عمدتا پژو و پراید هستند به دلیل سهم بالایشان در شماره گذاری و تعداد بالایشان در سطح جاده های کشور، سهم 90 درصدی در وقوع یک حادثه و تصادف منجر به جرح و فوت را به خود اختصاص داده اند و طبق گزارش پلیس راهور، کیفیت پایین این خودروها در هنگام مواجه با یک تصادف و حادثه نتوانسته است از جان راننده و سرنشینانشان محافظت کرده و آنها را به کام مرگ کشیده است. از سوی دیگر سهم 10 درصدی خودروهای خارجی در وقوع تصادفات منجر به جرح و فوت، به دلیل استحکام بدنه و ایمنی بالای این خودروها است و این خودروها حداقل، استانداردهای ابتدایی را کسب کرده اند. استانداردهایی که در تولیدات داخلی رعایت نمی شود.
همچنین طبق این گزارش، سهم خودروهای داخلی در تصادفاتی که منجر به فوت و جرح شده است 90 درصد، سهم خودروهای خارجی در تصادفاتی که منجر فوت و جرح شده است 10 درصد، سهم خودروهای داخلی در تصادفاتی که منجر به فوت شده است 78 درصد و سهم خودروهای خارجی که منجر به فوت شده است 22 درصد است.
به گزارش رکنا طبق آخرین گزارش پلیس راهور از شروع طرح نوروزی 24 اسفند تا 14 فروردین، 769 تن در سوانح رانندگی جان باختند و 20 هزار 14 نفر نیز مصدوم شده اند.
سهم خودروهای داخلی در هدر رفت منابع کشور، بنزین و نابودی محیط زیست
آنچه مشخص است در این چند دهه خودروهای داخلی توانایی کسب استانداردهای 85 گانه داخلی را نداشته و با سنگین کردن کفه کمیت به جای کیفیت، با اضافه کردن پلاس یا اس، دو رنگ شدن خودروها، کاهش کیفیت ورق بدنه و قطعات فلزی خودروها، افزودن آپشن های تزئینی، دکوری، ظاهری و صرفا رفاهی و بدون هیچ تغییر که تکنولوژی جدیدی محسوب نمی شود و از 20 سال پیش در خودروهای اروپایی و چینی نصب شده است، تنها برای افزایش قیمت، تولید می شوند.
ضعف مدیریت، وجود بیش از 13 میلیون خودرو فرسوده در کشور، مصرف بالای بنزین و افزایش آلودگی محیط زیستی و هوای کلان شهرها با محصولات داخلی، عدم توجه به جان و مال مردم، ممنوعیت واردات، عدم تست تصادف در داخل که ظاهرا قرار است اواسط سال 1403 در کشور راه اندازی شود، دور زدن قوانین و استانداردهای سازمان ملی استاندارد و کم کاری بازرسان کنترل کیفیت در شرکت های خودروسازی، عدم کسب استانداردهای 85 گانه، انحصار در صنعت خودروسازی و قطعه سازی، کم فروشی قطعه سازان، نبود متولی و ناظر مشخص در صنعت خودرو، دولتی و سیاسی بودن صنعت خودرو، فرسودگی خطوط تولید، پایین بودن کیفیت و امنیت محصولات و عدم ارتقای سطح خدمات فروش و خدمات پس از فروش از جمله مشکلاتی است که شرکت های به ظاهر خودروساز را در پایین ترین رده جهانی قرار داده و محصولات بی کیفیت این شرکت ها را با بالاترین قیمت به دست مردم می رساند.
از سوی دیگر بیش از دو سال است که خبری از گزارش ارزیابی کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد و اعطای نشان ستاره به خودروهای تولیدی نیست. آنچه مشخص است گزارشات با تمام جزئیات برای وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد ایران ارسال می شود و وزارت صمت متولی اطلاع رسانی آن است. قابل ذکر است که کلیات گزارشات و رتبه بندی کلی شرکت ها از طریق روزنامه های کثیرالانتشار و سایت ها در اختیار مصرف کننده ها قرار می گیرد اما جزئیات گزارشات که شامل امتیاز و نواقص نمایندگی ها است، اطلاع رسانی عمومی نمی شود و براساس سیاست های وزارت صمت منتشر می شود.
اغلب محصولات داخلی کشورمان نه تنها از سطح کیفی مناسبی، حتی در سطح خودروهای اقتصادی و رده پایین جهان، برخوردار نیستند بلکه قیمت مناسبی هم متناسب با همان کیفیت پایین خود ندارند.
خودروسازان با بی توجهی به هشدارها و توصیه ها و استفاده از شعار حمایت از تولید داخل، منابع مالی، ارزی و طبیعی کشور که متعلق به مردم است را هدر می دهند و منافع و سودهای کلانی را نصیب مافیای این صنعت می کنند. مافیایی که هر کاری می کنند تا درهای واردات خودرو به کشور بسته بماند و بازارشان کساد نشود.