چهار شنبه 14 آذر 1403
سه شنبه 13 آذر 1403
اگر صاحبان کسبوکارهای بزرگ سؤال کنید، حمل بارها و محمولهها از یک شهر به شهر دیگر میتواند از نظر لجستیکی یک کابوس باشد. صنعت خودروهای سنگین از چندین دهه قبل بهترینهای خود را برای تشکیل یک شبکه حملونقل کارا به کار گرفته و حاصل آن نیز تولید کامیونهای سنگینوزن با ویژگیهای قابلتوجه است. به نظر نمیرسد که در آینده نزدیک تغییر خاصی در این صنعت به وجود آید و کامیونها همچنان جزو بهترین گزینهها برای حمل بار باشند. همانند هر صنعت دیگری، خودروهای سنگین نیز در چند دهه گذشته تغییرات زیادی را تجربه کردهاند به گونهای که شاهد تولید کامیونهای بزرگتر و قویتر نسبت به گذشته هستیم. حتی در آینده تغییرات بیشتری نیز وجود خواهد داشت زیرا برخی شرکتها در حال توسعه کامیونهای هیبریدی و برقی و حتی خودران هستند. این کامیونها همانطور که نامشان نشان میدهد نیاز چندانی به راننده ندارند؛ اما احتمال اینکه صنعت کامیون بهطور کامل رانندگان را حذف کند پایین است.اگرچه راندن خودروهای سنگین در چند دهه گذشته کار سخت و عذابآوری بود اما اکثر کامیونهای مدرن امروزی با گیربکسهای اتوماتیک و تجهیزات رفاهی متنوعی تولید میشوند و همگی این عوامل باعث راحتی رانندگان شدهاند. در واقع دادهها نشان میدهد ۹۰ درصد کامیونهای مدرن بازار دارای گیربکس اتوماتیک هستند. البته همیشه اینگونه نبوده و در ادامه میخواهیم ببینیم سرگذشت گیربکس کامیونها چگونه بوده است. پیش از آنکه بدانیم چراکه کامیونها استفاده از گیربکس دستی را کنار گذاشتند ابتدا باید به زمان استفاده از این نوع گیربکسها بپردازیم. تخمین زده شده که حدود یک دهه قبل، گیربکسهای اتوماتیک فقط در ۱۰ درصد خودروهای سنگین وجود داشتهاند. با توجه به آمار فعلی، به جرات میتوان گفت انتخاب و نصب گیربکس اتوماتیک روی کامیونها یک حرکت بسیار بزرگ برای مالکان خودروهای سنگین، سازندگان کامیونها و تجهیزات حملونقل بوده است.