تعداد بازدید: 11
زبان : فارسی

معضلات طرح سهمیه‌ بندی سوخت بر اساس سند حمل برای ناوگان سنگین

تاریخ درج خبر : 1403/9/13

معضلات طرح سهمیه‌ بندی سوخت بر اساس سند حمل برای ناوگان سنگین

رانندگان کامیون‌های سنگین (بالای ۵۰ تن) با طرح سهمیه ‌بندی جدید سوخت که بر اساس سند حمل اجرا می‌ شود، به شدت مخالف هستند. آنها معتقدند این طرح مشکلات عدیده‌ای را برای صنعت حمل و نقل ایجاد کرده است.

بسیاری از کامیون‌ های سنگین، به طور معمول با بار کمتر از ظرفیت اسمی خود تردد می‌ کنند. آیا ملاک محاسبه سهمیه سوخت، باید ظرفیت اسمی درج شده در شناسنامه کامیون باشد یا تناژ واقعی بار در هر سفر؟

روزانه چه مقدار بار سنگین در جاده‌های کشور جابجا می‌ شود و چه تعداد کامیون در این فرآیند مشارکت دارند؟

چرا طرح جدید به جای بهبود وضعیت، موجب نارضایتی گسترده رانندگان شده است؟

آیا زیرساخت‌های لازم برای اجرای دقیق و عادلانه این طرح فراهم شده است؟

دلایل مخالفت رانندگان با اجرای طرح سهمیه بندی سوخت چیست؟

بسیاری از کامیون ‌ها با بار کمتر از ظرفیت اسمی خود تردد می ‌کنند. بنابراین، محاسبه سهمیه سوخت بر اساس ظرفیت اسمی، منجر به هدررفت سوخت و افزایش هزینه‌ های رانندگان می ‌شود.

طرح جدید با توجه به شرایط خاص صنعت حمل و نقل کشور تدوین نشده و مشکلات موجود را حل نمی ‌کند.

اجرای دقیق و عادلانه این طرح نیازمند زیرساخت‌های قوی و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف است که در حال حاضر وجود ندارد.

پیشنهادات رانندگان برای حل این مشکل

سهمیه سوخت هر کامیون باید بر اساس تناژ واقعی بار در هر سفر محاسبه شود.

طرح سهمیه ‌بندی باید با توجه به شرایط خاص صنعت حمل و نقل کشور تدوین و اجرا شود.

برای اجرای موفق این طرح، باید در زیرساخت‌های لازم مانند سامانه‌های هوشمند و یکپارچه ‌سازی اطلاعات سرمایه ‌گذاری شود.

نتیجه ‌گیری

رانندگان کامیون‌های سنگین معتقدند طرح سهمیه‌ بندی سوخت فعلی، نه تنها مشکلات موجود را حل نمی‌کند بلکه مشکلات جدیدی را نیز ایجاد می‌کند. برای رفع این مشکل، نیاز است تا طرحی جامع و کارشناسی شده با مشارکت رانندگان و متخصصان صنعت حمل و نقل تدوین شود.

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.