تعداد بازدید: 10
زبان : فارسی

ایستگاه‌های شارژ برقی در کالیفرنیا از پمپ‌بنزین‌ها جلو زدند اما …

تاریخ درج خبر : 1404/1/16

سرمایه‌گذاری گسترده برای توسعه زیرساخت شارژ

کالیفرنیا برای حل این مشکل میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده و چندین برنامه مهم را اجرا کرده است:

✅ طرح ۱.۴ میلیارد دلاری برای توسعه بزرگ‌ترین شبکه شارژ و ایستگاه‌های هیدروژن در آمریکا
✅ پروژه ۵۵ میلیون دلاری برای نصب ایستگاه‌های شارژ سریع در کسب‌وکارها و اماکن عمومی
✅ تأکید بر نصب شارژرها در مناطق کم‌دسترس و کمتر توسعه‌یافته

افزایش خرید خودروهای برقی در کالیفرنیا

حدود ۲۵٪ از خودروهای جدیدی که در کالیفرنیا فروخته می‌شوند، برقی یا بدون آلایندگی (ZEV) هستند. البته، هرگونه تغییر در مشوق‌های فدرال می‌تواند این روند را تحت‌تأثیر قرار دهد.

درس‌هایی که ایران می‌تواند از چالش‌های کالیفرنیا بگیرد

۱. توسعه همزمان شارژرهای سریع و کند
یکی از مشکلات اصلی در کالیفرنیا، کمبود شارژرهای DC Fast است. اگر ایران برنامه‌ای برای توسعه خودروهای برقی دارد، باید از ابتدا روی نصب شارژرهای سریع تمرکز کند، نه فقط شارژرهای کند Level 2 که برای استفاده عمومی مناسب نیستند.

۲. نیاز به سرمایه‌گذاری هدفمند در زیرساخت‌ها
کالیفرنیا میلیاردها دلار در این زمینه هزینه کرده و هنوز با چالش‌هایی روبه‌رو است. ایران باید با همکاری بخش خصوصی، مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت شارژ ایجاد کند و به‌جای تکیه بر بودجه دولتی، مدل‌های اقتصادی پایداری برای توسعه این صنعت در نظر بگیرد.

۳. نصب ایستگاه‌های شارژ در شهرهای کوچک و جاده‌های بین‌شهری
یکی از مشکلات کالیفرنیا، تمرکز بیش از حد ایستگاه‌های شارژ در شهرهای بزرگ و بی‌توجهی به مناطق کم‌دسترس است. ایران باید این موضوع را در برنامه‌ریزی خود لحاظ کند و از همان ابتدا، ایستگاه‌های شارژ را در مسیرهای بین‌شهری، شهرهای کوچک و مناطق کمتر توسعه‌یافته نیز گسترش دهد.

۴. ایجاد شبکه‌ای یکپارچه و استاندارد برای شارژ خودروها
در آمریکا چندین اپراتور مختلف خدمات شارژ ارائه می‌دهند که باعث پیچیدگی کاربری شده است. ایران باید از ابتدا سیستم یکپارچه‌ای ایجاد کند که تمام خودروهای برقی با یک استاندارد مشخص بتوانند از ایستگاه‌های شارژ استفاده کنند.

۵. مدیریت و توزیع بهینه برق برای شارژ خودروها
با افزایش تعداد خودروهای برقی، فشار زیادی بر شبکه برق وارد می‌شود. ایران باید برنامه‌ای برای مدیریت مصرف برق، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و راهکارهایی مانند شارژ شبانه ارزان‌تر (Time-of-Use Pricing) داشته باشد.

نتیجه‌گیری: آیا ایران آماده‌ی این تغییر است؟

اگر ایران قصد دارد به‌سوی حمل‌ونقل پاک حرکت کند، باید از اشتباهات و چالش‌های کشورهای پیشرو مانند آمریکا و چین درس بگیرد. در غیر این‌صورت، حتی اگر تولید و واردات خودروهای برقی افزایش یابد، نبود زیرساخت مناسب باعث کندی پذیرش آن‌ها در بازار خواهد شد.

 

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.