برخی رسانهها از افزایش چشمگیر هزینه شارژ خودروهای برقی در کشور خبر دادهاند؛ آنطور که گفته شده، نرخ جدید شارژ ممکن است تا ۴۵۰۰ تومان برای هر کیلووات ساعت هم برسد. هرچند هنوز هیچ منبع رسمی این موضوع را تأیید نکرده، اما در صورت صحت این گزارشها، میتوان در یک کلام گفت تیر خلاص به خودروهای برقی در ایران شلیک شده است!
پیش از این، تعرفه شارژ خودروهای برقی بسته به شرایط بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان برای هر کیلووات-ساعت متغیر بود اما در حال حاضر گفته میشود نرخ جدید شارژ خودروهای برقی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله ساعت مراجعه به ایستگاه (کمبار، میانبار، پربار)، نوع مالکیت جایگاه و فصل سال. پایین ترین تعرفه در این ساختار، ۱۴۸۸ تومان برای هر کیلووات ساعت در فصلهای غیرگرم و ساعات کم بار است. اما این عدد در ساعات پربار فصل گرم ممکن است تا سقف ۴۵۰۰ تومان برسد.
به عنوان مثال برای پیمایش مسافت۳۰۰ کیلومتر با خودروی برقی که به طور میانگین به 50 کیلووات ساعت برق نیاز دارد، باید بیش از ۲۰۰ هزار تومان در ساعات پربار فصل گرم برای شارژ باتریها پرداخت کرد و این عدد در ساعات کم بار و فضول غیر گرم در بهترین حالت به 50 هزار تومان می رسد. در مقابل یک خودروی بنزینی با مصرف صدی ۱۰ لیتر، برای همین مسافت تنها ۹۰ هزار تومان بنزین آزاد مصرف میکند!
حالا اگر در نظر بگیریم که به جای استفاده از شارژرهای عمومی، کاربران بخواهند در خانه با شارژرهای دیواری یا پرتابل خودرو هایشان را شارژ کنند، در فصل گرم با توجه به وضعیت بحرانی شبکه برق کشور، با اخطارهای مصرف زیاد روبهرو خواهند شد؛ در نتیجه بسیاری از مالکان ناچار خواهند بود برای جلوگیری از مشکلات برق خانگی، همچنان از جایگاههای عمومی استفاده کنند.
در شرایطی که در اغلب کشورهای جهان استفاده از خودروهای برقی بهدلیل هزینه نگهداری پایین و مزایای زیست محیطی روبه گسترش است، در ایران ممکن است روندی معکوس شکل بگیرد. با قطعی شدن نرخ شارژ جدید از یک سو و ابهام در تعرفه واردات این خودروها و احتمال افزایش آنها از سوی دیگر، خودروهای برقی عملاً مزیت اقتصادی خود را از دست میدهند و آینده آنها در بازار کشور با ابهامی جدی مواجه خواهد شد.
در نهایت باید یادآور شد که مشکل تأمین برق خودروهای برقی از همان ابتدای ورود این خودروها به کشور مطرح بود؛ موضوعی که از همان ابتدا باعث ایجاد تردید و نگرانی در ذهن بسیاری از خریداران شده بود و حالا با افزایش احتمالی تعرفهها، این نگرانیها بیشتر از قبل رنگ واقعیت به خود گرفته است.
نکته قابل تأمل آن که وزیر فعلی نیرو، همان کسی است که پیشتر در جایگاه وزیر صمت، مقدمات واردات خودروهای برقی را فراهم کرده بود، حالا در جایگاه مسئول تأمین زیرساخت انرژی کشور قرار دارد. ایشان در زمان مسئولیت وزارت صمت در پاسخی تلویحی به سوال خبرنگار Car.ir در مورد چگونگی برنامه ریزی برای تامین انرژی مورد نیاز خودروهای برقی با توجه به فرسودگی نسبی شبکه برق کشور گفتند: از وزیر نیرو بپرسید!
حالا از وزیر نیرو میپرسیم:
جناب وزیر،آیا در صورت تایید ماجرای تعرفه های جدید شارژ خودروهای برقی قرار است مشکلات شبکه برق کشور حل شود؟ قطعا خیر، پس لطفا چاره ای اساسی بیاندیشید...، خاموشی های مکرر بلای جان مردم، صنایع و حالا خودروهای برقی تازه وارد شده است.
منبع:Car.ir
برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید:
Auto Press