به گزارش تجارت نیوز، بیشک تیتر اصلی اخبار خودرو در این روزها، داستان افزایش قیمت خودرو است که خودروسازان از آن تحت عنوان اصلاح قیمت یاد میکنند. کشمکش میان چند ضلع بالا گرفته است؛ یک طرف وزارت صمت، شورای رقابت و سازمان حمایت هستند و در سمت دیگر دو خودروساز داخلی (ایرانخودرو و سایپا) ایستادهاند. تکلیف سازمان بورس هم در این میان چندان شفاف نیست.
ایران خودرو بعد از حواشی بسیار مراحل خصوصیسازی را طی کرده و قرار بود به بهبود شرایط این شرکت بپردازد اما حالا بر اصلاح قیمتها (شما بخوانید افزایش قیمت) اصرار دارد تا جایی که قائممقام مدیرعامل این شرکت در اظهاراتی صریح اعلام کرده که روزانه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان زیان جدید تولید میکند و در صورتعدم اصلاح بموقع قیمتها، از ظرفیتهای قانونی برای احقاق حقوق سهامداران استفاده خواهد کرد.
پاسخ شورای رقابت
سخنگوی شورای رقابت اما با تأکید بر اینکه ایرانخودرو مجاز به اعلام مستقل قیمت محصولات خود نیست، اعلام کرد: «عرضه خودروهای این شرکت در بورس کالا نیز خلاف مقررات است و بدون تردید با آن برخورد خواهد شد.»
سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت در مورد بحث اعلام قیمتهای جدید خودرو و اینکه آیا شرکت خودروساز سرخود میتواند قیمتهای جدید برای محصولات خود اعلام کند، گفت: «به صراحت در مصوبه ۵۴۳ و اصلاحات بعدی آن، فرآیند کارشناسی و کشف قیمت و ابلاغ قیمت آمده است و عدول از آن تخلف محسوب میشود. آن فرآیند باید طی شود و توسط تنظیمگر فنی که وزارت صمت است، این قیمتها به خودروسازها ابلاغ شود.»
خصوصیسازی جواب نداد
حواشی بسیاری پیرامون خصوصیسازی ایرانخودرو وجود داشت. سهامداران آن اعلام میکردند اگر مدیریت اینشرکت به بخش خصوصی برسد تمام مشکلات این خودروساز بزرگ را حل خواهند کرد؛ اما حالا بهجای حرکت در مسیر حل مشکلات کار این خودرو ساز به صفکشی برابر دولت و تحت فشار قرار دادن وزارت صمت برای اعلام قیمتهای جدید رسیده است.
فرامرز شهسواری، نماینده مجلس درباره این رفتارها میگوید: «خصوصیسازی ایرانخودرو باید منجر به افزایش تولید و بهبود خدمات میشد، اما متأسفانه شاهد تصمیمات معکوس هستیم. توقف عرضه خودرو در شرایط کنونی کاملاً غیرمنطقی است و به آشفتگی بازار دامن میزند. این اقدام میتواند به رشد قیمتها در بازار ثانویه و افزایش فعالیت دلالان منجر شود. متأسفانه شاهد هستیم خودرو به کالایی لوکس تبدیل شده که تنها عدهای خاص قادر به خرید آن هستند. گروهی سودجو با احتکار و دپوی خودروها، بازار را به آشوب کشاندهاند. درحالی که بسیاری از خانوادهها سالهاست در نوبت خرید خودرو هستند، دلالان با سوءاستفاده از این شرایط به ثروتاندوزی مشغولاند. طبق قانون، خودروسازان موظف به پاسخگویی به نیازهای جامعه هستند. ما بارها بر ضرورت شفافسازی در توزیع خودرو تأکید کردهایم. بنابراین در صورت تداوم این روند، مجلس از تمام ابزارهای نظارتی خود استفاده خواهد کرد.»
چرا خودروسازان به دولت فشار میآورند؟
وزارت صمت نه فقط وظیفه اصلاح قیمت و اعلام آن را با نظر سازمان حمایت برعهده دارد بلکه وظیفه رعایت حقوق مصرفکننده نیز با این وزارتخانه است. مشخص نیست چه دستهای پنهانی تصمیم گرفتهاند در شرایطی که مردم از لحاظ اقتصادی و اجتماعی تحت فشار هستند؛ وزارتخانه را مجبور به اعلام قیمتهای جدید کنند. حتماً که وزارت صمت اگر تعلل در اعلام قیمتهای جدید دارد، محذوریتهایی در کار است.
منبع:تجارت نیوز
برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید:
Auto press