در سالهای اخیر، پرداخت نشدن کرایه حمل بار به یکی از چالشهای بزرگ در بخش حملونقل جادهای کالا تبدیل شده است. این معضل، نهتنها رانندگان کامیون بلکه شرکتهای حملونقل را هم تحت فشار قرار داده و عملاً امنیت شغلی و استمرار فعالیت در این بخش را تهدید میکند.
متهم اصلی پرداخت نشدن کرایه حمل بار
چه صاحبان کالا از بخش دولتی باشند، چه خصوصی، بسیاری از آنها از پرداخت بهموقع کرایه حمل بار طفره میروند. این افراد با تکیه بر موقعیتهایی چون «تولیدکننده»، «صادرکننده» یا «سرمایهگذار» و به پشتوانه حمایتهای دولتی یا ساختاری، از زیر بار مسئولیت مالی خود شانه خالی میکنند.
نتیجه این رفتار، فشار مستقیم بر رانندگان کامیون کشنده و شرکتهای حملونقل است؛ بهطوریکه تاخیر در پرداختها میتواند حمل کالا را مختل کند یا حتی موجب توقف سراسری کامیونداران شود؛ مشابه آنچه در اعتراضات خرداد امسال رخ داد.
زنجیره ای از مشکلات؛ از راننده تا شرکت حملونقل
در ظاهر ممکن است تصور شود که فقط رانندگان از پرداخت نشدن کرایهها متضرر میشوند، اما واقعیت این است که شرکتهای حملونقل هم گرفتار این چرخه معیوب هستند. اگر صاحب بار کرایه را به موقع پرداخت نکند، شرکت نیز توان پرداخت حقوق رانندگان را ندارد و در نهایت، همه طرفها از این بینظمی آسیب میبینند.
به گفته یکی از مدیران شرکتهای حملونقل، بعد از بارگیری و تحویل کالا، وقت پرداخت کرایه که میرسد، تازه بهانهها و وعدههای صاحبان کالا شروع میشود. از خاموش کردن تلفن گرفته تا آوردن دلایلی مثل «وضعیت بد بازار»، «مشکلات نقدینگی» یا «کسادی فروش»، همهاش برای عقب انداختن یک پرداخت ساده است.
نکته جالبتوجه اینجاست که صاحبان کالا معمولاً تمام هزینههای خود را از مصرفکننده نهایی یعنی مردم دریافت میکنند. پس سوال اینجاست: چرا وقتی هزینهها را از مشتری گرفتهاند، کرایه راننده را به موقع نمیدهند؟
این تأخیرها تنها باعث بیاعتمادی و تنش در زنجیره حملونقل میشود و در نهایت دودش به چشم همه هم راننده، هم شرکت و هم مصرفکننده نهایی میرود.
راهکار پرداخت نشدن کرایه حمل بار چیست؟
همانطور که در حملونقل مسافری، بدون پرداخت کرایه امکان استفاده از خدمات وجود ندارد، در حمل بار هم میتوان با راهاندازی سامانهای دیجیتال، شرایطی ایجاد کرد که صاحب کالا فقط پس از پرداخت کرایه، بتواند بار خود را تحویل بگیرد.
چنین راهکاری میتواند نظم، شفافیت و رضایت را به چرخه حملونقل جادهای کالا بازگرداند و مانع از معطلی و دوندگی چندماهه رانندگان یا شرکتها شود. اگر راننده، شرکت حملونقل یا حتی صاحب بار هستید، نظرتان درباره این مسئله چیست؟ آیا تا به حال با این مشکل روبهرو شدهاید؟
منبع:با کامیون
برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید:
Auto press