با نزدیک شدن به پایان قرارداد بیمه تکمیلی، نگرانیها و اعتراضات بسیاری از سوی رانندگان کامیون کشنده و فعالان صنفی بخش حملونقل جادهای کشور بهویژه در استانها مطرح شده است. طبق اعلام انجمن صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان مسافری استان قم، بسیاری از رانندگان از جزئیات قرارداد بیمه تکمیلی خود بیاطلاع هستند. و بسیاری از مفاد قرارداد، بدون اطلاع و رضایت آنها تعیین میشود. این موضوع باعث نارضایتی گسترده و اعتراض به بیمه تکمیلی رانندگان کامیون شده است.
اعتراض به بیمه تکمیلی رانندگان کامیون؛ نبود شفافیت؛ دغدغهای جدی برای رانندگان
یکی از مشکلات اصلی که توسط انجمنهای صنفی و رانندگان مطرح شده، نبود شفافیت در نحوه محاسبه حق بیمه، سطح پوشش و نوع خدمات درمانی است. بسیاری از رانندگان نمیدانند دقیقاً چه خدماتی را در ازای حق بیمهای که میپردازند، دریافت خواهند کرد. همچنین مشخص نیست این هزینهها چگونه هزینه شده یا چه مقدار از آن واقعاً به درمان و خدمات اختصاص پیدا میکند.
خدمات درمانی ناکافی و مراکز محدود
یکی دیگر از انتقادات جدی به بیمههای تکمیلی رانندگان، پوشش ناکافی بسیاری از خدمات درمانی مهم است. در برخی موارد، سقف تعهد بیمه آنقدر پایین است که عملاً هزینهها را پوشش نمیدهد. از سوی دیگر، محدود بودن مراکز درمانی طرف قرارداد بهویژه در شهرستانها، مشکلاتی جدی برای رانندگان به وجود آورده است. رانندگان ناچارند برای درمان به مراکز آزاد مراجعه کرده و هزینههای گزافی از جیب خود پرداخت کنند.
فرآیند فرسایشی پرداخت خسارت درمانی
یکی دیگر از مشکلات جدی بیمه تکمیلی رانندگان، تاخیر زیاد در پرداخت خسارتها است. رانندگان پس از ارائه مدارک، باید مدت زیادی منتظر بمانند تا شاید بخشی از هزینههای درمانی آنها پرداخت شود. این تأخیرها، بهویژه در شرایط بیماریهای سخت، فشار روانی و مالی زیادی به خانوادههای رانندگان وارد میکند.
حق بیمه بالا؛ خدمات پایین!
رانندگان کامیون از این موضوع گلایه دارند که با وجود پرداخت حق بیمه نسبتاً بالا، خدماتی که دریافت میکنند بسیار محدود و غیرقابلقبول است. در برخی موارد، نهتنها کیفیت خدمات پایین است، بلکه پاسخگویی شرکت بیمهگر نیز در سطح بسیار ضعیفی قرار دارد. این وضعیت باعث شده اعتماد رانندگان به شرکتهای بیمه به شدت کاهش پیدا کند.
سوالات و درخواستهای بهحق رانندگان
در روزهای اخیر، رانندگان در شبکههای اجتماعی سوالاتی را مطرح کردهاند که هنوز بیپاسخ مانده است. از جمله اینکه:
- چرا در برخی استانها از اواخر سال ۱۴۰۳ خدمات بیمه قطع شده یا با اخلال مواجه است؟
- چرا بدون اطلاعرسانی و مذاکره با رانندگان، پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی حق بیمه مطرح شده است؟
- چرا برخی نمایندگان صنفی ادعا میکنند نیم درصد از بارنامه برای پوشش بیمه کافی نیست، در حالی که کرایهها ۴۸ درصد افزایش یافته است؟
این سوالات نشان میدهد که رانندگان احساس میکنند به گروگان گرفته شدهاند؛ هم پول پرداخت میکنند و هم خدمات ضعیف دریافت میکنند.
فعالان صنفی حملونقل جادهای، بهویژه در استان اصفهان، چند درخواست مشخص مطرح کردهاند که میتواند مسیر بهبود وضعیت فعلی را هموار کند:
- انتشار لیست کامل رانندگان تحت پوشش و مبالغ پرداختی و دریافتی بیمه
- اعلام شفاف مراکز درمانی طرف قرارداد و وضعیت همکاری آنها
- انتشار بیلان مالی سالانه شرکت بیمهگر برای مشخص شدن سهم واقعی خسارتها و واسطهها
نتیجهگیری
رانندگان کامیون، به عنوان ستون فقرات حملونقل جادهای کشور، حق دارند بدانند بابت چه خدماتی پول پرداخت میکنند و چه میزان از منابع صرف درمان آنها میشود. اگر بیمه قرار است پشتیبان رانندگان باشد، باید شفاف، دقیق، قابلفهم و پاسخگو باشد. نه اینکه خودش به یکی از دغدغههای جدی آنها تبدیل شود.
منبع:با کامیون
برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید:
Auto press