در دنیایی که فناوری با سرعتی شگفتانگیز در حال پیشرفت است، صنعت حملونقل نیز بینصیب نمانده است. اگر تا همین چند سال پیش تصور کامیون بدون راننده بیشتر شبیه فیلم علمیتخیلی بود، امروزه این صحنه در حال تبدیل شدن به واقعیت است. در شرایطی که بسیاری از کشورها از جمله ایران با کمبود راننده، افزایش هزینهها و مشکلات حملونقل روبهرو هستند، کامیونهای خودران میتوانند نقطه عطفی در تحول این صنعت باشند. شرکت ولوو بهعنوان یکی از پیشروترین برندهای جهان در تولید ماشینهای سنگین، بهتازگی از کامیون خودران ولوو VNL رونمایی کرده که میتواند بدون نیاز به راننده انسانی، بار را با نهایت ایمنی و دقت جابهجا کند. آیا این آغاز یک تحول انقلابی در صنعت حملونقل است یا پایانی برای شغل سنتی رانندگی کامیون؟
رونمایی از کامیون خودران ولوو VNL
در نمایشگاه تخصصی حملونقل، ولوو اولین نمونه تولیدی از کامیون خودران با نام VNL را معرفی کرد. این کامیون بهصورت ویژه برای خودرانی سطح ۴ طراحی شده و با مشارکت فناوری Aurora ساخته شد. این سطح به معنی توانایی حرکت مستقل در مسیرهای تعریفشده بین مراکز لجستیکی است. بهگفته نیلز یاگر، رئیس ولوو Autonomous:
«ما در حال شکل دادن آینده جدیدی برای حملونقل هستیم؛ آیندهای که ظرفیت حمل بار را افزایش میدهد و تجارت و رشد اجتماعی را ممکن میسازد.»
ولوو با همکاری شرکت لجستیکی DHL، کامیون VNL خودران را در مسیر دالاس تا هیوستون بهصورت آزمایشی به حرکت درآورد. این اولین اجرای واقعی آن بود که اثبات کرد ماشین از نقشه و فناوری مشخص شده عبور کرده و مسیر را ایمن طی میکند.

ایمنی، رکن اصلی در طراحی VNL خودران
ولوو همواره ایمنی را در اولویت قرار داده و این کامیون نیز با همان اولویت ساخته شده است. کامیون خودران ولوو دارای سیستمهای پشتیبان در بخشهای حیاتی زیر است:
- ترمز
- فرمان
- برق و باتری
- سیستمهای پردازشی
- کنترل حرکت
این بدان معناست که حتی اگر یکی از سیستمها دچار مشکل شود، سیستم پشتیبان بلافاصله وارد عمل میشود.
آشنایی با فناوریهای پیشرفته در کامیون خودران ولوو
قلب تپنده کامیون خودران ولوو VNL، سامانه خودران سطح ۴ Aurora Driver است. این سامانه شامل موارد زیر است:
- نرمافزار هوش مصنوعی قدرتمند
- لیدار اختصاصی با برد بیش از ۴۰۰ متر
- رادار تصویری
- دوربینهای با وضوح بالا
- دو کامپیوتر مستقل
- سنسورهای محیطی پیشرفته
این موراد به VNL توانایی شناسایی محیط و تصمیمگیری ایمن را میدهند. این سیستم بیش از ۱.۵ میلیون مایل در جادههای عمومی تست شده و در شبیهسازهای Aurora میلیاردها مایل رانندگی مجازی انجام داده است.
انجام مرحله آزمایشی و تست تجاری کامیون خودران VNL در تگزاس
کامیون خودران VNL هماکنون در ایالت تگزاس و مسیرهای بین دالاس و هیوستون در حال جابجایی بار است. این مرحله آزمایشی با هدف بهینهسازی عملکرد در شرایط واقعی شبانهروزی، در انواع جادهها و شرایط آبوهوایی انجام میشود.
ولوو در گام بعدی، با استارتاپ Waabi همکاری جدیدی را آغاز کرده است. این استارتاپ که توسط انویدیا و اوبر پشتیبانی مالی میشود، نرمافزار راننده مجازی خود را با کامیون خودران ولوو VNL ترکیب میکند. تفاوت Waabi در آن است که از همان ابتدا کامیونها را بهصورت کاملاً یکپارچه با حسگرها و سیستم پردازشی میسازد، بدون نیاز به نصب دستی پس از تولید. Waabi برنامه دارد تا پایان سال ۲۰۲۵، نمایش عمومی بدون راننده و سپس راهاندازی تجاری کاملاً خودران را آغاز کند. همه اینها از کارخانه نیو ریور در ویرجینیا، بزرگترین واحد تولید کامیون ولوو در جهان، انجام خواهد شد.
منبع:با کامیون
برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید:
Auto press