در سالهای اخیر، تعیین تکلیف کامیونهای وارداتی بدون ثبت سفارش به یکی از پرچالشترین مسائل صنعت حملونقل سنگین در ایران تبدیل شده است. کامیونهایی که بدون طی مراحل رسمی و قانونی وارد کشور شدهاند، حالا پشت دروازههای گمرک ماندهاند؛ بدون امکان شمارهگذاری، بدون مجوز تردد و بیسرنوشت. حالا وزیر صنعت، معدن و تجارت از سومین ابلاغیه دولت برای تعیینتکلیف این ناوگان خاکخورده خبر داده است. اما آیا این بار گره کور باز میشود؟

وضعیت بلاتکلیف کشندههای وارداتی بدون ثبت سفارش، آیا گره قانونی باز خواهد شد؟
برخی رانندگان و شرکتها در سالهای گذشته به امید تسهیل قوانین، اقدام به واردات کشندههای خارجی کردند؛ بدون آنکه ثبت سفارش رسمی در سامانههای مرتبط انجام دهند. نتیجه این روند تعیین تکلیف کامیونهای وارداتی بدون ثبت سفارش ، انباشت صدها دستگاه کشنده در بنادر و گمرکات کشور بوده است که نهتنها وارد چرخه حملونقل نشدهاند، بلکه به نمادی از بلاتکلیفی تبدیل شدهاند.
به گفته وزیر صمت، در سه سال گذشته بارها موضوع این کامیونها در هیئت دولت مطرح شده است. او تأکید کرد: «در گذشته اجازه واردات داده شد، اما بسیاری از این خودروها اکنون قابل استفاده نیستند. ما برای سومین بار این موضوع را ابلاغ کردیم و تلاش داریم شرایط این خودروها را قانونی و عملیاتی کنیم.»
نبود ثبت سفارش، یعنی نبود تعهد!
از نظر کارشناسان، ثبت سفارش یک مرحله حیاتی در فرآیند واردات است. چرا که نهتنها نظم و شفافیت را تضمین میکند، بلکه تعهدات قانونی واردکننده و دولت را نیز مشخص میکند. بدون آن، هیچکس مسئولیتی در قبال کیفیت، ایمنی و تطابق این کشندهها با استانداردهای ملی ندارد.
وزیر صمت نیز در همین رابطه گفته است: «هیچ چیزی که بدون ثبت سفارش وارد کشور میشود، تعهد متقابلی برای دولت ایجاد نمیکند.» این یعنی اگر کشندهای ایراد فنی داشته باشد، آلایندگی بالایی داشته باشد یا با استانداردهای فنی مغایرت داشته باشد، دولت موظف به پاسخگویی نخواهد بود.
یکی از نکات مهم اظهارات اخیر مسئولان، تمایز میان واردات رانندگان شخصی و شرکتهای تجاری است. طبق سخنان وزیر، بخشی از این کشندههای بدون ثبت سفارش، متعلق به رانندگانی هستند که به امید رونق کسبوکار خود، سرمایهگذاری سنگینی کردهاند. حالا این دسته چشم انتظار مجوز، تأییدیه یا حتی امیدی برای استفاده از ماشینشان هستند.
دولت هم تا حدی تسامح به خرج داده و تلاش کرده راهحلهایی برای ترخیص این خودروها ارائه کند، اما همچنان تعیینتکلیف آنها در گرو تصمیم نهایی نهادهای مربوطه باقی مانده است.
اگر شما هم در فکر خرید یا فروش کامیون هستید، حتماً از مسیرهای قانونی و امن استفاده کنید. بازار خرید و فروش کشندههای معتبر و دارای مجوز همچنان داغ است و میتوانید از طریق پلتفرمهای رسمی و مطمئن، معاملهای پرسود و قانونی داشته باشید.
منبع:با کامیون
برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید:
Auto press