تویوتا کمری هیبریدی، نامی آشنا در بازار ایران است که میراث خود را بر ستونهایی چون قابلیت اطمینان بیقیدوشرط، کیفیت ساخت بالا و هزینههای نگهداری پایین بنا کرده است. کمری همواره نماد مهندسی دقیق ژاپنی بوده و مدل ۲۰۲۴ نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما تفاوت بنیادین آن با نسلهای قبلی، پیشرانه هیبریدی آن است که نیروی محرکه آن را تأمین میکند. این سیستم هیبریدی پیشرفته مصرف سوخت را به سطوح پایینی کاهش میدهد و آن را به یکی از اقتصادیترین گزینههای ممکن در کلاس خود تبدیل میکند.
در نقطه مقابل سدان کرهای کیا K5 توربو قرار دارد که جایگزین مدل محبوب اپتیما شده و به نوعی نمایانگر بلوغ طراحی و جسارت فنی شرکت کیا موتورز است. فلسفه طراحی کیا برخلاف تویوتا، بر جذابیت بصری و استفاده از آخرین تکنولوژیها تأکید دارد. این سدان کرهای از یک پیشرانه توربوشارژر نیرومند بهره میبرد که لزوم مقایسه آن با پیشرانه هیبریدی کمری احساس میشود. بنابراین قصد داریم تا در این بخش از اخبار خودرو به بررسی کامل مشخصات و امکانات این دو سدان جنجالی بازار ایران بپردازیم.
فهرست مطالب
مقایسه طراحی تویوتا کمری هیبریدی و کیا K5 توربو
در تقابل طراحی میان این دو رقیب آسیایی، تغییر جهت تویوتا کمری هیبریدی (نسل نهم با کد XV80) بسیار چشمگیر و قابل تأمل است؛ این سدان محبوب از آن طراحیهای سنتی و به شدت محافظهکارانهای که سالها هویت این مدل را تشکیل میداد، فاصله گرفته است. در واقع تویوتا تلاش کرده است تا چهره کلاسیک کمری را پاک کند و آن را به سطح جدیدی از پویایی برساند. نمای جلویی اکنون با چراغهای کشیده و بومرنگشکل که ساختاری پویا دارند و یک جلوپنجره بزرگ با طرح لوزیهای ظریف و مدرن، ظاهری به مراتب اسپرتتر و تهاجمیتر از خود به نمایش میگذارد.
نکته کلیدی در طراحی کمری جدید، هماهنگی سیال این فرم بومرنگشکل در طراحی چراغهای جلو و امتداد آن به چراغهای عقب است که یک ترکیب یکپارچه و منسجم برای کل بدنه خودرو ایجاد کرده و آن را از یکنواختی گذشته نجات میدهد. این تحول بزرگ در زبان طراحی، باعث شده است که کمری دیگر صرفاً یک گزینه منطقی و مورد علاقه برای افراد میانسال یا خانوادهها نباشد؛ بلکه اکنون توانسته است توجه قشر جوانتر و خریدارانی که به دنبال ترکیبی از قابلیت اطمینان ژاپنی و زیبایی مدرن هستند را به خود جلب کند.
بیشتر بخوانید
در سوی دیگر این مقایسه، کیا K5 توربو به عنوان نمایندهای کامل از زبان طراحی جدید و تهاجمی کرهای است که بر اساس اصول طراحی تهاجمی و خطوط شکسته بنا شده است. خطوط تیز و شکسته در سرتاسر بدنه به چشم میخورد و جلوپنجره مشهور «پوزه ببر» اکنون کشیدهتر و با نورپردازی متفاوتی ادغام شده است تا چهرهای جذاب ایجاد کند. خاصترین بخش طراحی K5، چراغهای روشنایی روز هستند که به صورت یک خط دندانهدار و رعدآسا طراحی شدهاند و به طور عمودی در امتداد لبههای کاپوت قرار گرفتهاند.
علاوه بر این، فرم بدنه K5 یک فستبک تمام عیار است؛ سقف با شیبی تند و روان به صندوق عقب متصل میشود، که نه تنها حس سرعت و آیرودینامیک بالایی را القا میکند، بلکه آن را به لحاظ بصری از سدانهای سنتی متمایز میسازد. در نمای عقب، چراغهای پیوسته که در سراسر عرض خودرو امتداد یافتهاند، از یک سبک روشنایی «خطچین» یا مقطع پیروی میکنند که حس تکنولوژی پیشرفته و یکپارچگی را منتقل میسازد. این ظاهر رادیکال و پرتحرک، کاملاً مورد پسند قشر جوان جامعه است که در کنار پیشرانه توربو، خواهان نمایش یک حس قوی از پویایی و اسپرت بودن در زندگی روزمره خود هستند.
مقایسه ابعاد
تویوتا کمری هیبریدی با طول 4,915 میلیمتر، عرض 1,840 میلیمتر، ارتفاع سقف 1,450 میلیمتر و فاصله بین محوری 2,825 میلیمتر عرضه شده است. این ابعاد نشان میدهد که این خودرو یک سدان سایز متوسط جادار است که فضای کافی را برای سرنشینان و بار ارائه میدهد. کیا اپتیما (K5) وارداتی نیز جثه مشابهی با کمری دارد. ابعاد این خودرو شامل طول 4,905 میلیمتر، عرض 1,860، ارتفاع 1,445 میلیمتر و فاصله بین محوری 2,850 میلیمتر است. تفاوت اصلی میان این دو خودرو، در فاصله بین محورها وجود دارد که در کیا K5 حدود 25 میلیمتر بیشتر است.
مشخصات فنی Toyota Camry Hybrid و Kia K5 Turbo
کمری هیبرید در نسل جدید خود به پیشرانه هیبریدی سینرژی مجهز شده است؛ سیستمی که عملکرد روان، مصرف سوخت بهینه و استهلاک بسیار پایین را تضمین میکند. هسته این مجموعه، یک موتور بنزینی ۲ لیتری چهار سیلندر از نوع تنفس طبیعی بوده که قادر به تولید ۱۵۲ اسب بخار قدرت و ۱۸۸ نیوتنمتر گشتاور است. مکمل این موتور، یک پیشرانه الکتریکی با توان ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور آنی ۲۰۶ نیوتنمتر است.
نکته حائز اهمیت در سیستمهای هیبریدی، نحوه ترکیب این دو نیرو است؛ به طوری که مجموع قدرت سیستم به حدود ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ترکیبی به مرز ۲۸۰ نیوتنمتر میرسد. انتقال این نیرو از طریق یک جعبهدنده الکترونیکی متغیر پیوسته یا E-CVT انجام میشود. این گیربکس قدرت را به صورت الکترونیکی و بدون هیچگونه مکث و یا تعویض دندهای محسوس به چرخها منتقل میکند که نتیجه آن، شتابگیری کاملاً یکپارچه، بیصدا و بدون ضربه است. مصرف سوخت ترکیبی این سدان در شرایط استاندارد معمولاً زیر ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام میشود و آن را به یکی از کممصرفترین خودروهای کلاس خود تبدیل میکند.
در نقطه مقابل، کیا K5 توربو به یک پیشرانه کوچک اما پربازده ۱.۵ لیتری چهار سیلندر مجهز است که از تکنولوژی توربوشارژ تزریق مستقیم بنزین (TGDI) بهره میبرد. این موتور علیرغم حجم کم خود، به دلیل وجود توربوشارژر توانایی تولید ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتنمتر گشتاور را دارد. نکته کلیدی در این نسخه استفاده از یک جعبهدنده ۷ سرعته دوکلاچه (DCT) است.
سیستم تعلیق K5 نیز برای همخوانی با این روحیه اسپرت تنظیم شده است؛ اگرچه هر دو خودرو از سیستم مستقل مکفرسون در جلو و آرایش مولتیلینک در عقب بهره میبرند، اما تنظیمات فنربندی و دمپرهای K5 کمی سفتتر و محکمتر است تا پایداری و هندلینگ در پیچهای پرسرعت را بهبود بخشد و سواری نسبتاً اسپرتیتری را به نمایش بگذارد که برای خریداران جوانتر، جذابیت بیشتری ایجاد میکند.
مقایسه طراحی کابین سدان کمری ۲۰۲۴ و کی ۵ ۲۰۲۴
فضای داخلی تویوتا کمری هیبرید با ترکیبی سنجیده از چرم مرغوب در بخشهای اصلی تماس و پارچههای با کیفیت، تلاش میکند تا تعادلی میان دوام و لوکس بودن ایجاد کند. در بخش بالایی، وجود یک سقف مونروف ثابت (در برخی نسخهها)، هرچند که ممکن است جذابیت یک سقف پانورامیک بزرگ را نداشته باشد، اما با حذف مکانیزمهای پیچیده باز و بسته شدن، همچنان نور مناسبی را به داخل کابین هدایت میکند. در حوزه فناوری، کمری با یک نمایشگر سیستم مولتیمدیا که به طور کامل از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی میکند، نیازهای ارتباطی راننده را برطرف میسازد.
همچنین بخوانید
علاوه بر این، ارتقاء به کلاستر دیجیتال، اطلاعات حیاتی رانندگی و وضعیت سیستم هیبریدی را با وضوحی بالا و در قالبی مدرن نمایش میدهد، ضمن آنکه تجهیز به سیستم رانندگی خودکار سطح ۲.۵ که شامل مجموعهای از کمکرانندههای فعال مانند کروز کنترل تطبیقی و دستیار حفظ خطوط است، حال و هوای متفاوتی به این سدان ژاپنی بخشیده و ایمنی را به طور چشمگیری بهبود میبخشد.
در سوی مقابل، کیا K5 توربو با زبانی اسپرتتر و تمرکز شدید بر امکانات رفاهی و تکنولوژیهای بصری پا به میدان میگذارد. فضای داخلی K5، به خصوص در نسخههای فول محیطی پرانرژی و جوانپسند را خلق میکند. مهمترین نماد این رویکرد، استفاده از دو نمایشگر متصل به یکدیگر است: یک کلاستر تمام دیجیتال که اطلاعات خودرو را به شکلی پویا نمایش میدهد و در ادامه، یک نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم مالتیمدیا که هر دو در یک پنل یکپارچه و خمیده نصب شدهاند تا حس کابین خلبانی را القا کنند.
برای تقویت این حس لوکس، کیا از تریمهای دو رنگ (مانند بژ و مشکی یا قرمز و مشکی) استفاده کرده که کنتراست جذابی ایجاد میکنند و همچنین نورپردازی محیطی چند رنگ به راننده اجازه میدهد تا متناسب با حالت روحی خود، اتمسفر کابین را شخصیسازی کند. راحتی سرنشینان نیز با اضافه شدن امکاناتی مانند گرمکن و سردکن برای صندلیهای جلو در سطحی بالاتر تعریف میشود. همچنین برخلاف کمری که بیشتر بر روی چیدمان متمرکز بر راننده تکیه دارد، ابعاد بزرگتر کابین K5 فضای بیشتری را برای زانو و سر سرنشینان عقب فراهم کرده است.
امکانات رفاهی و ایمنی تویوتا کمری هیبریدی و کیا K5 توربو
از مجموع امکانات تویوتا کمری هیبریدی وارداتی باید به موارد ذیل اشاره کرد:
- کیسه هوای زانوی راننده
- کیسه هوای میانی سرنشین جلو
- کیسه هوای جانبی جلو و عقب
- کیسه هوای پردهای و رو به روی سرنشینان جلو
- رادار خط خوان
- دستیار کمکی حفظ رانندگی بین خطوط
- ترمز اضطراری
- رادار تابلوخوان
- اخطار برخورد از جلو
- سانروف
- تریم داخلی چرم مصنوعی
- فرمان کمکی برقی
- کروز کنترل تطبیقی
- تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله
- پاکسازی هوای کابین
- فناوری ال ای دی چراغها
- استارت دکمهای
- ترمز پارک برقی
- اتوهلد
- نمایشگر لمسی
- کلاستر دیجیتال
- نور بالای اتوماتیک
- دوربین دنده عقب
- رینگ آلومینیومی ۱۷ اینچی
- و…
در مقابل، آپشنهای نسخه فول وارداتی کیا کی ۵ شامل مواردی است که به آنها اشاره میکنیم:
- صفحه نمایشگر ۱۲٫۳ اینچ لمسی مرکزی
- کلاستر تمام دیجیتال راننده
- پورت USB، شارژر TYPE C و پورت شارژر فندکی ۱۲ ولت
- سیستم استارت/استاپ
- ۶ کیسه هوای ایمنی
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
- سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM)
- سیستم کنترل کمکی حرکت در سربالایی (HAC)
- ترمز اضطراری اتوماتیک
- سنسور پایش میزان فشار باد تایر (TPMS)
- سیستم جلوگیری از برخورد با عابر پیاده
- سیستم حفظ خودرو بین خطوط (LFA)
- سیستم هشدار خارج شدن از خطوط (LDW)
- سیستم هشدار سطح توجه راننده به جاده (DAW)
- کنترل نور بالا (HBA)
- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه
- صندلی برقی راننده و سرنشین جلو
- شارژر بیسیم
- و…
جمعبندی نهایی
اگر خریدار در پی یک سدان با هزینههای نگهداری پایین، دوام و اعتمادپذیری ژاپنیها و همچنین یک سواری نرم باشد، تویوتا کمری هیبرید ۲۰۲۴ بهعنوان یک گزینه ایدهآل و منطقی خودنمایی میکند. استفاده از سیستم هیبرید نسل جدید در کمری، به راننده این اطمینان را میدهد که علاوه بر دستیابی به عملکردی متوازن و کمدردسر، مصرف سوخت به شکل شگفتانگیزی پایین خواهد بود، که این امر یک مزیت اقتصادی بزرگ است.
منبع : گجت نیوز
برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید
Auto press