تعداد بازدید: 33
زبان : فارسی

طبق دستورالعمل جدید و فوری سازمان استاندارد کشور، اضافه شدن آپشن SBR در تمامی خودروهای داخلی اجباری شده است.

آپشن SBR در خودروهای داخلی اجباری شد؛ احتمال توقف تولید برخی محصولات سایپا

تاریخ درج خبر : 1404/7/16

بر اساس دستورالعمل‌های جدید و مدون سازمان ملی استاندارد ایران، افزوده شدن آپشن SBR به فهرست تجهیزات اجباری در تمامی محصولات خودرویی تولید داخل و وارداتی قرار گرفته است. طبق آخرین اخبار خودرو، این الزام قانونی خودروسازان داخلی را در مقابل یک ضرب‌الاجل سخت‌گیرانه قرار داده است زیرا سازمان استاندارد اعلام کرده که عرضه هرگونه خودرویی بدون این آپشن ایمنی تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۴ باید کاملاً متوقف گردد.

اضافه شدن آپشن SBR به فهرست استانداردهای اجباری خودرو در کشور، یک گام تعیین‌کننده در راستای ارتقاء حداقل‌های ایمنی سرنشینان محسوب می‌شود. بر اساس مصوبه سازمان ملی استاندارد ایران، یک ضرب‌الاجل قاطع برای انطباق کامل تمامی خودروهای سواری با این آپشن ایمنی تعیین شده بود. طبق این ابلاغیه تولید خودروهایی که فاقد این ویژگی باشند، می‌بایست تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۴ متوقف گردد.

با وجود این ضرب‌الاجل رسمی و الزامی، گزارش‌های میدانی و خبری حکایت از آن دارند که در برخی از محصولات پرتیراژ گروه خودروسازی سایپا، به‌ویژه مدل‌هایی نظیر کوییک و ساینا که بر پلتفرم‌های نسبتاً قدیمی‌تر مبتنی هستند، پیاده‌سازی کامل و فراگیر سیستم SBR هنوز به‌طور کامل محقق نشده است. این عدم انطباق در زمان باقی‌مانده تا شهریور ۱۴۰۴ می‌تواند منجر به چالش‌های جدی در خصوص صدور تأییدیه و مجوز شماره‌گذاری این مدل‌ها شود.

در شرایط معمول و در مواجهه با مشکلات تولید، رسم بر این بوده که سازمان استاندارد برای جلوگیری از اختلال در زنجیره تأمین یا توقف خطوط تولید، اقدام به تمدید دوره‌ای مهلت‌های مقرر نماید. با این حال، در مورد الزام SBR و با توجه به اهمیت حیاتی آن در حوزه ایمنی، تا این لحظه هیچ‌گونه اطلاعیه رسمی مبنی بر تمدید ضرب‌الاجل شهریور ۱۴۰۴ از سوی سازمان ملی استاندارد منتشر نشده است.

عملکرد SBR در خودرو

توجه مجدد به نقش محوری کمربند ایمنی در کاهش تلفات و جراحات ناشی از تصادفات در دهه‌ ۹۰ میلادی، خودروسازان را وادار به طراحی سیستم SBR (Seat Belt Reminder) کرد که هدف اولیه آن ایجاد یک بازخورد رفتاری اجباری برای راننده و سرنشینان است. ساختار فنی این سیستم در نسل‌های اخیر به خصوص نسل سوم به بعد، به مراتب پیچیده‌تر و هوشمندتر شده است. عملکرد SBR کاملاً وابسته به داده‌هایی است که از طریق شبکه CAN Bus بین واحدهای کنترل مختلف در حال تبادل است.

مکانیزم آپشن SBR از تشخیص حضور سرنشین آغاز می‌شود که این کار عمدتاً توسط حسگرهای فشار یا در مدل‌های پیشرفته‌تر توسط پدهای خازنی انجام می‌شود. این حسگرها زیر فوم صندلی‌های جلو و زیر صندلی‌های عقب نصب می‌شوند تا با تشخیص وزن، تفاوت بین یک شیء بی‌جان (مانند یک کیف) و یک انسان بالغ را تشخیص دهند.

سیستم‌های SBR مدرن، از یک الگوریتم هشدار تصاعدی پیروی می‌کنند. این هشدارها معمولاً سه فاز اصلی دارند: فاز ۱ (هشدار ملایم) در لحظه استارت یا حرکت‌های اولیه با سرعت زیر ۲۰ کیلومتر بر ساعت، یک هشدار نوری ملایم (نماد کمربند چشمک‌زن) و صدای دینگ کوتاه و متناوب فعال می‌شود. فاز ۲ (هشدار پایدار) پس از گذشت چند ثانیه یا عبور از سرعت مشخص (مثلاً ۲۵ کیلومتر بر ساعت)، فرکانس بوق افزایش یافته، نماد نوری به صورت دائمی یا چشمک‌زن سریع درمی‌آید. فاز ۳ (هشدار تهاجمی) اگر کمربند همچنان بسته نشود (معمولاً پس از ۳۰ تا ۹۰ ثانیه)، سیستم یک هشدار صوتی بسیار بلند و مستمر را فعال می‌کند که تا زمان بسته‌شدن کمربند ادامه می‌یابد.

منبع گجت نیوز
  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.