چهار شنبه 23 مهر 1404
سه شنبه 22 مهر 1404
اختراع عجیب فولکس واگن به بدترین شکل قصد حذف دکمهها را دارد. در ادامه به بیشتر به این ایده عجیب و غریب فولکس واگن می پردازیم.
تصور کنید پشت فرمان یک خودروی مدرن فولکسواگن نشستهاید. جاده شلوغ است، سرعت بالاست و باران شدیدی میبارد. به دنبال دکمه برفپاککن میگردید اما به جای لمس یک کلید ساده و آشنا مجبورید با چشم به آن نگاه کنید و سپس با یک کنترل از راه دور دستور بدهید. همین چند ثانیه کافی است تا تمرکزتان از جاده برداشته شود. این صحنه واقعی نیست اما بر اساس ایده تازه فولکسواگن، میتواند آیندهای نهچندان دور باشد. آیندهای که در آن خودروسازان به جای سادهتر کردن زندگی رانندگان، با نوآوریهای عجیب و گاه خطرناک، دنیای رانندگی را پیچیدهتر میکنند. حالا این پرسش پیش میآید: آیا فولکسواگن واقعاً در مسیر درست حرکت میکند یا این تنها یک اشتباه دیگر در دنیای طراحی داخلی خودروها است؟
بخشی ترجمهشده از سند پتنت دلیل فولکسواگن را توضیح میدهد:«به طور کلی، افزایش تعداد عملکردها/گزینههای تنظیم، منجر به ساختار منویی عمیقتر (کلید نرم) یا چندبرابر شدن عناصر کنترلی (کلید سخت) میشود. در حین کار، کاربر بهطور فزایندهای از موقعیت ترافیکی حواسپرت میشود»
در عمل، این یعنی رانندگان باید چشمشان را از جاده بردارند تا به چیزهایی مانند برفپاککن یا رادیو نگاه کنند و سپس با استفاده از یک کنترل از راه دور یا سوئیچ همهکاره با آنها تعامل داشته باشند. این کار نهتنها راننده را وادار میکند نگاهش را از مسیر منحرف کند بلکه امکان لمس و پیدا کردن یک دکمه یا پیچ مشخص بدون نگاه کردن را هم از بین میبرد. با وجود اینکه این پتنت ثبت شده، هیچ تضمینی وجود ندارد که فولکسواگن واقعاً این فناوری را به مرحله تولید برساند یا حتی از ابتدا قصد چنین کاری را داشته باشد. با توجه به اینکه این شرکت از تصمیم خود درباره استفاده از کنترلهای لمسی روی فرمان عقبنشینی کرده است، تنها میتوان امیدوار بود که فولکسواگن در این مورد هم منطقی فکر کند و اجازه دهد این ایده در قفسه باقی بماند.
این اختراع عجیب فولکس واگن به بدترین شکل قصد حذف دکمهها را دارد. در ادامه به بیشتر به این ایده عجیب و غریب فولکس واگن می پردازیم. برای جایگزینی دکمههای فیزیکی با کنترلهای چشمی شاید روی کاغذ نوآورانه به نظر برسد اما در عمل میتواند به کابوسی برای رانندگان بدل شود. فناوریای که راننده را وادار میکند چشم از جاده بردارد، نهتنها کمکی به ایمنی نمیکند بلکه ریسک حواسپرتی را چند برابر خواهد کرد. تجربه شکستخورده کنترلهای لمسی روی فرمان باید برای فولکسواگن درسی جدی باشد. اگر این شرکت میخواهد اعتماد دوباره مخاطبانش را به دست آورد بهتر است بهجای چنین آزمایشهای پرخطر به اصل موضوع بازگردد: طراحی ساده، کاربردی و انسانی. شاید وقت آن رسیده باشد که فولکسواگن فراموش نکند رانندگی بیش از آنکه به فناوری وابسته باشد، به حس اطمینان و آرامش پشت فرمان نیاز دارد.