دوشنبه 15 مرداد 1403
یکشنبه 14 مرداد 1403
چهار شنبه 10 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
چهار شنبه 3 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
بر اساس گزارشی که در رسانه ها منتشر شده ثبت نام جدید در سامانه یکپارچه خودرو با اما و اگرهای جدی مواجه اس
بر اساس گزارشی که در رسانه ها منتشر شده ثبت نام جدید در سامانه یکپارچه خودرو با اما و اگرهای جدی مواجه است.
به گزارش تین نیوز، راه اندازی سامانه یکپارچه خودرو از جمله سیاست های وزارت صنعت در دولت سیزدهم بوده و فاطمی امین وزیر برکنار شده صمت تاکید فراوانی بر اهمیت این سامانه در تنظیم بازار خودرو داشت. اکنون گزارش های رسانه هایی همچون دنیای اقتصاد نشان می دهد سیاست جدیدی بر وزارت صنعت حاکم شده که سمت و سوی دیگری دارد. این شرایط می تواند ثبت نام جدید در سامانه خودرو را به طور کل منتفی کند.
بر اساس این خط مشی جدید، وزارتخانه متولی خودروسازی کشورقصد دارد قیمت خودرو را به سمت آزادسازی ببرد که در صورت عملی شدن این برنامه، نحوه فروش خودروها نیز آزاد خواهد شد.
در حال حاضر طبق مصوبه سال گذشته شورای رقابت (دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری)، فروش همه خودروهای سواری در کشور باید از مسیر سامانه یکپارچه انجام شود، بنابراین خودروسازان (چه دولتی ها و چه خصوصی ها) ملزم به عرضه محصولاتشان در سامانه موردنظر هستند. این سیاست در کنار مدل قیمتگذاری دستوری اجرا می شود و حالا که قرار است این مدل حذف شود، نحوه فروش خودروها هم از انحصار «یکپارچه» خارج خواهد شد.
به عبارت بهتر، با حذف قیمتگذاری دستوری، مدل فروش خودرو نیز تغییر میکند و بهنوعی آزاد میشود. بنابراین در آینده، خودروسازان در اینکه محصولات خود را در چه بستری و با چه شرایط و با چه قیمتی بفروشند، آزاد خواهند بود. این به معنای حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو است که از ماهها پیش به پلتفرم اصلی فروش خودرو در کشور تبدیل شده است.
طبق گفته معاون حمل و نقل وزارت صمت وقتی قیمت در اختیار هیات مدیره خودروسازان قرار بگیرد (طرحی که وزارت صمت دنبال می کند)، آنها کاملا مختار هستند که روش فروششان را طبق میل خود انتخاب کنند. به گفته منوچهر منطقی، با واگذاری قیمت به خودروسازان، آنها مثلا می توانند محصولات خود را به صورت لیزینگی یا گروهی به فروش برسانند.