جنگجویی از جنس دانگفنگ
باتوجه به تجربه نظامی دانگفنگ، بعید نبود که آنها نخستین شاسیبلند شهری برقی خود را با درنظر گرفتن ظاهری آماده برای شرایط سخت، درنظر نگیرند. به این ترتیب شاهد خودرویی هستیم که بهعنوان یکی از نخستین خودروهای لوکس برقی آفرود مجهز بهسیستم رانندگی هوشمند Qiankun ADS ۴.۰ هوآوی، در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۵ بهصورت جهانی معرفی شد.
این خودرو با طراحی خارجی برجسته و آیندهنگرانه، شبیه به زرههای جنگی پیشرفته، نگاهها را بهخود جلب کرده است. بهعنوان یک خودرو برقی، Warrior M۸۱۷ از زیباییهای بصری در نورپردازی بهره میبرد. چراغهای مخصوص روز، نورپردازی جلوپنجره و لوگوی روشنشونده، ظاهری منحصربهفرد به این خودرو بخشیدهاند و هنگام روشن شدن، جذابیت بصری بالایی ایجاد میکنند.
سقف خودرو به سه حسگر LiDAR مجهز شده است که قابلیتهای پیشرفته رانندگی خودران را بهنمایش میگذارد. Warrior M۸۱۷ در دو نسخه شهری و آفرود عرضه میشود. نسخه آفرود این خودرو به کمکفنرهای نیتروژن، رینگهای ضد جدایش و لاستیکهای AT مجهز شده است که عملکرد خودرو را در زمینهای چالشبرانگیز بهطور قابلتوجهی افزایش میدهد.
طراحی عقب خودرو نیز با ویژگی ذخیرهسازی خارجی «کولهپشتی» همراه است که کاربردی و جذاب است. علاوهبر این، پنجرههای عقب جانبی با نردبانهای شناور و پنلهای سوراخدار طراحی شدهاند که امکان شخصیسازی را برای علاقهمندان آفرود فراهم میکند.
ایدههای بامو برای هرچه بیشتر هوشمند شدن
بامو تصمیم گرفته است فرصت نمایشگاه شانگهای را بهمحلی برای کسبوکار و همکاری این شرکت آلمانی با چینیها در زمینه هوش مصنوعی تبدیل کند. این خودروساز آلمانی تصمیم دارد هوش مصنوعی شرکت چینی دیپسیک را در مدلهای جدید محصولاتش در چین یکپارچه کند. «اولیور زیپس» مدیر ارشد اجرایی این شرکت در نمایشگاه خودرو شانگهای اعلام کرد این یکپارچهسازی از اواخر سال میلادی جاری انجام میشود.
او دراینباره گفت: «در اینجا پیشرفتهای کلیدی در هوش مصنوعی اتفاق میافتد. ما درحال تقویت مشارکتهای خود در زمینه هوش مصنوعی برای ادغام آن در وسایل نقلیهمان در چین هستیم و ادغام هوش مصنوعی دیپسیک در خودروهایمان را از اواخر سال جاری آغاز میکنیم.» علاوهبر آن شرکت آلمانی بوش نیز در همین نمایشگاه اعلام کرد نخستین سفارش ساخت رایانه با عملکرد بالا را از یک مشتری در چین دریافت کرده که از آن برای ابداع کابین خودرو مجهز بهویژگیهای هوش مصنوعی استفاده میشود.
ایدههای مرسدسبنز در سگمنت MPV
بهنظر میرسد ایدههای قدیمیترین خودروساز دنیا بهسمت استفاده حداکثری از پتانسیلهای بزرگترین سگمنت غیرشاسیبلند است. مرسدس بنز با رونمایی از کانسپت جدید Vision V MPV در آستانه نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۵، ورود خود بهبازار خودروهای برقی لوکس چندمنظوره (MPV) را اعلام کرد.
این خودرو، که نسخه تولیدی آن با تغییرات جزئی در طراحی در سال ۲۰۲۶ عرضه خواهد شد، بهعنوان پیشرو در بخش لوکس خودروهای MPV برقی معرفی شده است. Vision V بر اساس پلتفرم برقی اختصاصی VAN.EA مرسدسبنز ساخته شده است.
طراحی خارجی این خودرو ترکیبی از زبان طراحی مرسدسبنز و زیباییشناسی خودروهای برقی است. در قسمت جلو، لوگوی روشن مرسدسبنز و جلوپنجره بسته بهشکل سپر دیده میشود که یادآور طراحی کلاس S است؛ اما با خطوط گردتر. نوار نورانی که بالای جلوپنجره قرار گرفته است، هویت برقی خودرو را برجسته میکند.
طراحی عقب نیز بسیار چشمگیر است و شامل چراغ عقب حلقهایشکل است که پنل شیشهای بزرگی را احاطه کرده و ظاهری تمیز و آیندهنگرانه بهخودرو بخشیده است. این کانسپت مجهز بهسیستم صوتی ۴۲ بلندگوی Burmester با پشتیبانی از Dolby Atmos است. چهار بلندگو در قابهای شیشهای در ستونهای خودرو نصب شدهاند و بهصورت بصری نیز برجسته هستند.
سهگانه فولکسواگن در سری I.D
بزرگترین گروه خودروسازی تماماروپایی، روند تولید محصولات برقی را با معرفی سری ای.دی در نمایشگاههای اروپایی آغاز کرد. اما تمرکز روی توسعه محصولات این برند را در نمایشگاههای چینی ادامه میدهد. آنها پس از رونمایی کانسپت ای.دی کد در نمایشگاه سال ۲۰۲۴ پکن، نشان دادند مهمترین محصولات این سری قرار است در نمایشگاههای چین معرفی شوند.
خودروهای فعلا مفهومی فولکس با همکاری فاو، سایک و VW Anhul شامل دو شاسیبلند و یک سدان بهنامهای ID.Aura، ID.Era و ID.Evo میشود که این آخری ادعای بیشتری برای عرضه محصولاتی با طراحی جذاب و آیندهنگرانه و صد البته مخصوص بازار چین را ارائه میکند.
براساس اعلام فولکسواگن هر سه این مدلها قرار است مبنای تولید محصولاتی با تیراژ بالا در آیندهای نهچندان دور شوند. مهمترین خاصیت این سه محصول مبتنی بودن رانندگی خودکار پیشرفته آنها به سیستمهای هوش مصنوعی است. فولکس قصد دارد حداقل در چین سطح ۲ پلاس رانندگی خودران را در سال ۲۰۲۶ ارائه کند و بنابراین امکان رانندگی خودکار در برخی از شرایط سخت و عبور از موانع و چرخش و ورود مستقل بهترافیک را ارائه کند. این خودروهای مفهومی صد البته با توجه بهسلیقه مشتریان چینی، فضای بسیار مناسبی را برای مسافران بخش عقب درنظر گرفتهاند.
دنبال ایدههای جدید مزدا در ارتفاعی بلندتر
محصولات جدید مزدا، تاثیر زیادی از همکاری با برند چانگان در این خودروسازی دارد. حال میتوان بهمزدا ایزد-۶۰ هم اشاره کرد که براساس چانگان دیپال اس۰۷ ساخته شده و با وجود اینکه برای بازار چین درنظر گرفته شده، اما ممکن است با تغییر نام برای بازار اروپا هم آمادهسازی شود که البته این موضوع توسط خود مزدا تایید نشده است. اما این محصول در ابتدای سال گذشته تحتعنوان کانسپتی بهنام آرتا معرفی شده بود. رقیب اصلی آن را میتوان تسلا مدل Y دانست و با طول، عرض و ارتفاع بهترتیب ۴۸۵۰، ۱۹۳۵ و ۱۶۲۰ میلیمتری در تمام ابعاد از این محصول بزرگتر است.
حتی با درنظر گرفتن فاصله دو محور ۲۹۰۰ میلیمتری، سعی شده است بیشترین فضا در اختیار کابین قرار گیرد. جالب اینجاست که این محصول حتی نسبت به دیپال اس ۰۷ نیز ابعاد بزرگتری دارد. بنابراین صرفا محصولی نیست که از فرآیند ریبج خارج شده باشد. در نمای خارجی شاهد استفاده از خطوط تیز، جلوپنجره بسته، اما معرف مزدا، و هدلایتهای تمام LED هستیم که ترکیب مدرن و تهاجمی ایجاد کرده است. تکمیلکننده این ترکیب را میتوان رینگهای ۲۱ اینچی در نمای جانبی دانست که از سیستم تعلیق چند اتصالی در عقب و کمکفنرهای با کنترل الکتریکی بهره میبرد.
دوگانهای برای نفوذ بیشتر نیسان در بازار برقی
نیسان هم با ارائه طراحیهای اختصاصی و البته برقی برای بازار چین نشان داده که از سال گذشته بهبازار این کشور اهمیت بیشتری میدهد؛ بنابراین نیسان در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۵ از دو محصول جدید خود رونمایی کرد. این دو خودرو شامل سدان تمامالکتریکی نیسان N۷ و پیکاپ فرانتیر پرو (Frontier Pro) است که هر دو در داخل چین تولید میشوند و بخشی از دستاوردهای نیسان در راستای شتابدهی بهگذار بهسوی الکتریکیسازی و هوشمندسازی محصولاتش هستند.
نیسان برنامه دارد تا پایان سال مالی ۲۰۲۶، هشت مدل خودرو انرژی نو را در بازار چین عرضه کند. نخستین محصول از این مجموعه، یعنی نیسان N۷، در همین نمایشگاه برای نخستینبار معرفی شد. این خودرو اولین مدلی است که توسط تیم طراحی و مهندسی نیسان در چین توسعه یافته و تحت معماری جدید تیانیان (Tianyan) عرضه میشود.
نیسان N۷ یک سدان تمامبرقی با تمرکز بر بازار خودروهای خانوادگی است و قرار است در تاریخ ۲۷ آوریل بهصورت رسمی وارد بازار شود. ابعاد نیسان N۷ شامل طول، عرض، ارتفاع و فاصله محوری بهترتیب ۴۹۳۰، ۱۸۹۵، ۱۴۸۷ و ۲۹۱۵ میلیمتری است که آن را در رده سدانهای متوسط تا بزرگ قرار میدهد. در نمای جلو، از جلوپنجره بسته و چراغهای مجزا استفاده شده است.
خاصترین گزینههای لیپ موتور
عموما لیپموتور را با خودروهای مرتفع یا با ترکیب تهاجمی میشناسیم؛ اما این برند هم ترجیح داده است بهسمت محصولاتی اقتصادیتر برود. شرکت چینی لیپموتور که به سرعت در حال گسترش دامنه محصولات خود در بازارهای جهانی است، برنامههای جذابی برای عرضه خودروهای جدید در دو سال آینده دارد.
این خودروساز قصد دارد با معرفی دو هاچبک جدید و یک SUV کوچک، جایگاه خود را در رقابت با خودروهایی مانند فولکسواگن ID.۳، رنو ۵و MG ۴ EV تقویت کند. مدل B۱۰ که در سال جاری بهبازار عرضه خواهد شد، بهعنوان پایهای برای توسعه سایر مدلهای جدید لیپموتور عمل میکند.
این خودرو که در پلتفرم پیشرفته Leap ۳.۵ ساخته شده، بردی معادل ۶۵۰ کیلومتر (۴۰۴ مایل) را ارائه میدهد و بهنظر میرسد بهزودی بهیکی از رقبای جدی برای MG ۴ EV و فولکسواگن ID.۳ تبدیل شود. پس از عرضه B۱۰، لیپموتور قصد دارد مدل B۰۵ را معرفی کند. این هاچبک که در اندازه فولکسواگن گلف طراحی شده، از همان پلتفرم B۱۰ استفاده میکند و برد مشابهی معادل ۶۵۰ کیلومتر را ارائه میدهد. طراحی این مدل شامل نوارهای نورانی دور تا دور، رینگهای اسپرت و ساختار آیرودینامیک بدنه است که آن را بهگزینهای جذاب برای خریداران خودروهای الکتریکی تبدیل میکند.
برند AVATR و تنوع بخشی به محصولات
اخیرا این برند بهسمت معرفی محصولاتی با ابعاد پایینتر از پرچمدار خود رفته و در راستای همین استراتژی محصول ۰۷ نیز معرفی شده است. برند آوتار یکی از نشانهای نوظهور و جذاب چینی بهحساب میآید که در ابتدا با همکاری شرکت چانگان تاسیس شده و زیرمجموعهای از آن بهحساب میآید.
این شرکت از زمان تاسیس تاکنون محصولاتی بسیار جذاب، لوکس و مدرن را روانه بازار کرده و در بسیاری از بازارها نظیر بازار کشورهای خلیجفارس، آمار فروش بسیار خوبی را از خود بهجای گذاشته است. اما این برند یک وجه تمایز دیگری با سایر برندهای چینی برای ما ایرانیها دارد و آن هم حضور
نادر فقیهزاده، طراح نامآشنای ایرانی در تیم طراحی محصولات این شرکت است. سبک طراحی محصولات برند آوتار بسیار شبیه بهیکدیگر بوده و بهنوعی بهامضای محصولات این شرکت تبدیل شده است. مسلما این نکته در اوتار ۰۷ نیز رعایت شده و اگر طراحی این خودرو را با اوتار ۱۱ مقایسه کنیم، اشتراکات زیادی را مییابیم.
برهمین اساس طراحی بخشهای جلو اوتار ۰۷ بسیار شبیه مدل ۱۱ بوده و عمدهتفاوت میان طراحی بخشهای جلو میان دو مدل مربوط به طراحی چراغهای هدلایت است. اما در طراحی نمای عقب اوتار ۰۸ قضیه کمی فرق میکند و اصول طراحی خودروهای کراساوور بیشتر رعایت شده است.
وقتی سیستمعامل هوآوی در محصولات تویوتا اجین میشود
باتوجه بهعدم موفقیتهای تویوتا با محصولات فعلی، قرار بود روش نامگذاری خودروهای برقی تویوتا مختصاتی داشته باشد که البته این اتفاق نیز رخ داد. تویوتا bZ۷ که توسط جوینتونچر گک-تویوتا برای بازار چین توسعه یافته، نخستین مدل این همکاری است که به سیستمعامل کابین هارمونی OS هوآوی مجهز شده است.
پس از رونمایی نسخه کانسپت در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۲۴، حال نسخه تولید نهایی این مدل در شانگهای با تغییراتی مانند جایگزینی آینههای دیجیتال با آینههای فیزیکی و افزودن دستگیرههای در سنتی، آماده عرضه بهبازار شده است. این سدان برقی تا پایان سال ۲۰۲۵ در چین بهفروش خواهد رسید. البته این محصول از طراحی آشنای خودروهای الکتریکی تویوتا بهره برده است.
نمای جلویی با چراغهای باریک C شکل و طراحی بسته، ظاهری آیندهنگرانه دارد. حسگر لیدار روی سقف، نشاندهنده قابلیتهای پیشرفته کمکراننده است که احتمالا از سیستم رانندگی خودکار هوآوی بهره میبرد. در عقب نیز چراغهای سرتاسری و باله کوچک، حس پویایی را تقویت کرده است.
از نمای جانبی، سقف شیبدار که به باله عقب متصل میشود، همراه با دستگیرههای نیمهمخفی درها و رینگهای ۲۱ اینچی چند پره، ظاهری اسپرت و آیرودینامیک ایجاد کرده است. این خودرو بهطول بیش از ۵ متر، بزرگتر از کمری و رقبایی همچون تسلا مدل ۳ و بیوایدی سیل است و با مدلهایی مانند بیوایدی هان و شیائومی SU۷ در چین رقابت میکند.
لکسوس ES در هشتمین نسل
روند اعمال تغییرات برقی از تویوتا به برند لوکس این مجموعه هم رسیده و لکسوس با معرفی نسل کاملا جدید سدان لوکس ES در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۵ نشان داد اهداف این دو برند نزدیکی بیشتری پیدا کردهاند. این خودرو برای نخستینبار با پیشرانه تمامبرقی عرضه شده است. این تصمیم بخشی از استراتژی برند برای ورود گستردهتر بهعصر خودروهای برقی بهشمار میرود. لکسوس در کنار این تغییر بنیادین، طراحی ظاهری و داخلی خودرو را با نگاهی تازه و الهامگرفته از آینده، دگرگون کرده است.
چهره جدید ES از زبان طراحی نوین لکسوس بهره میبرد که برگرفته از کانسپت برقی LF-ZC است. درعین حفظ تناسبات شکیل یک سدان لوکس، نمای خارجی خودرو جلوهای مدرن و چشمنواز پیدا کرده است. جلوپنجره دوکیشکل بهگونهای طراحی شده که خطوط آن بهطور طبیعی از کاپوت تا چهار گوشه سپر امتداد مییابد و انسجام بصری دلنشینی ایجاد میکند.
چراغهای جلو با طرح خاص دوگانه بهشکل L، ضمن ادغام چراغهای روز و راهنما، بهچهره خودرو جلوهای هوشمند و متمایز بخشیدهاند. نمای جانبی خودرو نیز حالتی کوپهمانند دارد که از فرم کلاسیک سدانها فاصله میگیرد و با خط سقف روان و یکپارچهای که بهزیبایی با بدنه ترکیب شده، حسی از پویایی و ظرافت را منتقل میکند. در عقب خودرو نیز چراغهای یکپارچه با طراحی خاص، امضایی منحصربهفرد برای این نسل از ES بهشمار میروند و تشخیص آن را در جاده آسانتر میکنند.
اعمال تغییرات روی امجی سایبرستر
همانطور که انتظار داشتیم، اصلاحاتی روی نمای خارجی این مدل اعمال شده است. بازار خودروهای اسپرت، بهویژه در دنیای روبهرشد خودروهای الکتریکی، همواره بخشی جذاب و هیجانانگیز بوده است. ام جی سایبرستر، با طراحی منحصربهفرد کانورتیبل و درهای خفاشی خود، از زمان معرفی توانست توجه بسیاری از علاقهمندان جوان را در بازار چین بهخود جلب کند. اکنون MG با معرفی نسخه بهروزشده این خودرو برای سال ۲۰۲۶، تلاش دارد جایگاه خود را در این بخش خاص مستحکمتر کرده و با رفع برخی جزئیات و افزودن امکانات جدید، جذابیت آن را دوچندان کند.
در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۵، در کنار رونمایی از کانسپت امجی سایبر ایکس، MG بهطور رسمی از مدل ۲۰۲۶ خودرو اسپرت کانورتیبل و الکتریکی خود، امجی سایبرستر مدل ۲۰۲۶ پردهبرداری کرد. این خودرو که پیش از این نیز بهدلیل ویژگیهایی چون طراحی کانورتیبل، درهای خفاشی و قیمت رقابتی در کلاس خود در چین منحصر بهفرد بود، حالا با ۱۰ ارتقای بزرگ در بخشهای مختلف، تجربه رانندگی و مالکیت جذابتری را نوید میدهد.
این بهروزرسانیها نشاندهنده توجه شرکت امجی به بازخورد مشتریان و تلاش برای بهبود مداوم محصولات خود است. در بخش ارتقاهای پیکربندی و ظاهری، امجی سایبرستر مدل ۲۰۲۶ با چند ویژگی جدید عرضه میشود. یک رنگ بدنه جدید و چشمنواز بهنام سبز زنبقی (Iris Green) بهگزینههای قبلی اضافه شده که میتواند نظر خریداران خاصپسند را جلب کند.
در داخل کابین نیز، تریم داخلی جدید قرمز و مشکی، فضایی اسپرتتر و هیجانانگیزتر را ایجاد میکند. از نظر کاربردی، فضای صندوقعقب افزایش یافته که یکی از نقاط ضعف احتمالی در خودروهای اسپرت را بهبود میبخشد. همچنین، افزودن یک قطعه جدید بهنام Wind Deflector روی سقف خودرو، بهکاهش تلاطم باد هنگام رانندگی با سقف باز کمک میکند و راحتی سرنشینان را افزایش میدهد. قابلیت جدید تنظیم برقی گودی کمر صندلیها نیز راحتی بیشتری را در سفرهای طولانیتر فراهم میآورد.
نسخهای خاص از مینی جانکوپر برقی تقویتشده
نسخههای جانکوپر همواره نوید عملکرد ارتقایافته را میدادند و حالا این روند در نسخههای برقی مینی هم ادامه پیدا کرده است. مینی در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۵ با چهرهای نو، مدرن و جسور ظاهر شده و برای نخستینبار، نسل کاملا جدید خانواده محصولات خود را در یک نمایشگاه بینالمللی خودرو بهنمایش گذاشته است.
در این میان، تمرکز ویژهای بر مدلهای جانکوپر ورکس که نماینده بخش پرفورمنس این برند هستند، دیده میشود. نمایشگاه امسال فرصتی استثنایی برای علاقهمندان بهمینی فراهم کرده است تا از نزدیک با تمام محصولات این برند آشنا شوند.
از مدلهای کلاسیک مانند مینیکوپر سهدر و پنجدر گرفته تا جدیدترین عضو این خانواده یعنی مینی ایسمن (Mini Aceman)، همگی از تاریخ ۲۳ آوریل تا دوم مه در معرض دید عموم قرار گرفتهاند. در این دوره از نمایشگاه شانگهای، بخش ویژهای بهمدلهای جانکوپر ورکس اختصاص یافته که با طراحی کاملا قرمز و فضایی الهامگرفته از دنیای مسابقات اتومبیلرانی، هیجان و پویایی خاصی را بهنمایشگاه بخشیدهاند.
این طراحی نهتنها نمایانگر روح ورزشی این برند است، بلکه بهوضوح ارتباط عمیق مینی با دنیای مسابقات را بهتصویر میکشد. در این رویداد، مینی بهویژه تمرکز خود را بر معرفی نسل جدید مدلهای جانکوپر ورکس قرار داده و همزمان با بزرگداشت میراث برند، یکی از مدلهای کلاسیک مینی که در رالی افسانهای مونتکارلو حضور داشته، در مرکز توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
هنرنمایی بایک در کراساوور برند ارکفوکس
برند Arcfox که زیرمجموعه گروه خودروسازی BAIC است، مدل جدید خود به اسم αT۵ را در سال ۲۰۲۳ وارد بازار کرد. این کراساوور روی تکنولوژیهای جدید و راحتی استفاده توسط کاربران متمرکز است. چیزی که αT۵ را از دیگر رقبا متمایز میکند، استفاده از سیستم تعویض باتری یا بهعبارتی Battery Swap است که در همکاری با شرکت بزرگ CATL توسعه یافته و با نام Choco-SEB شناخته میشود.
این سیستم بهرانندگان اجازه میدهد تنها در عرض چند دقیقه، باتری خالی خودرویشان را با یک باتری شارژشده تعویض کنند؛ راهکاری هوشمندانه برای کاهش زمان توقف در ایستگاه شارژ که در نوع خود پیشرفت چشمگیری در صنعت خودروهای برقی بهشمار میرود.
چنین قابلیتی بهخصوص برای ناوگان عمومی، تاکسیهای شهری و کاربرانی که زمان برایشان اهمیت دارد، بسیار کاربردی است. کراساوور تمامبرقی Arcfox αT۵ روی پلتفرم ماژولار اختصاصی کمپانی BAIC ساخته شده و دارای یک پیشرانه الکتریکی با ۲۵۰ اسببخار قدرت و ۴۰۰ نیوتونمتر گشتاور است.
این خودرو در تریم پایه با یک موتور الکتریکی و سیستم محرکجلو یا FWD و در تریمهای بالاتر با دو موتور و سیستم تمامچرخمحرک یا AWD عرضه خواهد شد. پیشبینی میشود شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت مدل AWD چیزی حدود ۶.۵ ثانیه باشد.
پیمانی برای همکاری با ۵ برقیساز چین
شرکت CATL را بهعنوان اصلیترین تامینکننده باتری خودرو در جهان میشناسیم. حال این شرکت در نمایشگاه خودرو بینالمللی شانگهای ۲۰۲۵ از پیشرفتهای خود در اکوسیستم تعویض باتری رونمایی و ۱۰ مدل جدید خودرو برقی از ۵ خودروساز بزرگ چینی را معرفی کرد که با سیستم Choco-SEB این شرکت سازگار هستند.
در رویدادی اختصاصی در حاشیه نمایشگاه، مدیران ارشد CATL از جمله رئیس هیاتمدیره و مدیرعامل این کمپانی بههمراه نمایندگانی از گروه FAW ، چانگان، گروه بایک، خودروسازی چری و گروه گک از مدلهای جدید سازگار با سیستم تعویض باتری رونمایی کردند.
ماخذ:اخبار خودرو