سه شنبه 10 تیر 1404
در راستای اجرای سیاستهای دولت الکترونیک و بهبود ساختار حملونقل جادهای کشور، کارت هوشمند رانندگان و ناوگان حذف شد و کد ملی راننده جایگزین شماره هوشمند شد. این تصمیم، بخشی از اقدامات کلان سازمان راهداری برای کاهش هزینهها، افزایش بهرهوری و رضایت رانندگان و شرکتهاست. در بخش بعد با مزایا و معایب های حذف فیزیکی کارت هوشمند رانندگان و جایگزینی آن با کدملی می پردازیم.
با اینکه با حذف فیزیکی کارت هوشمند رانندگان و جایگزینی آن با کارت ملی، بسیاری از مشکلات مربوط به حمل و نگهداری کارت فیزیکی کاهش می یابد، اما همچنان چالشهایی باقی خواهد ماند. یکی از مهمترین معایب این تغییر، وابستگی کامل رانندگان به سامانههای الکترونیکی برای احراز هویت و دسترسی به خدمات است. در شرایطی که اینترنت قطع یا کند باشد، یا سامانههای دولتی با اختلال مواجه شوند، رانندگان ممکن است نتوانند بارنامه دریافت کنند یا در گمرک، پایانهها و مراکز حملونقل خدمات بگیرند. این موضوع در جادهها و مناطق کمدسترسی که پوشش اینترنت ضعیف است، میتواند مشکلات جدی ایجاد کند.
از سوی دیگر، حذف کارت هوشمند فیزیکی باعث سردرگمی برخی رانندگان، بهویژه افراد مسن یا کمسواد شده است که با فرآیندهای دیجیتالی آشنایی ندارند. بسیاری از آنها نمیدانند چگونه از کارت ملی بهعنوان ابزار احراز هویت استفاده کنند یا وضعیت اعتبار و تمدید گواهی فعالیت خود را بررسی نمایند. علاوه بر این، برخی تخلفات نظیر فعالیت با مدارک منقضی شده یا بدون مجوز بهدلیل عدم اطلاعرسانی کافی درباره شیوههای جدید ثبتنام و تمدید، افزایش می یابد.
در سالهای گذشته، سازمان راهداری اقداماتی گسترده برای بهبود زیرساختها، کاهش فساد، و افزایش بهرهوری انجام داده است. مهمترین این اقدامات عبارتاند از:
این اقدام سازمان راهداری همانطور که اشاره کردیم مزایا و معایبی را در پی خواهد داشت. به نظر شما، حذف فیزیکی کارت هوشمند چه تأثیری بر عملکرد و رضایت رانندگان خواهد داشت؟ نظر خود را در این باره با ما به اشتراک بگذارید.
منبع:با کامیون
برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید:
Auto press