تعداد بازدید: 3
زبان : فارسی

آیین ‌نامه جدید واردات خودرو ۱۴۰۴ ابلاغ شد! آینده بازار خودرو چه خواهد شد؟

تاریخ درج خبر : 1404/4/16

با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو ۱۴۰۴ حالا بسیاری از مردم و فعالان بازار منتظرند ببینند این تصمیم چه تاثیری بر قیمت‌ها و وضعیت بازار خودرو خواهد گذاشت. آیا واردات خودروهای خارجی می‌تواند تعادل را به بازار برگرداند؟ در ادامه، جزئیات کامل این آیین‌نامه و پیامدهای آن را بررسی می‌کنیم.

واردات خودرو در سال ۱۴۰۴، فرصتی تازه یا چالشی جدید؟

هیئت وزیران در جلسه ۲۱ خرداد ۱۴۰۴ با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی، آیین‌نامه اجرایی بند (ر) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ را تصویب کرد.

بر اساس این آیین‌نامه، هر ایرانی ساکن خارج از کشور می‌تواند سالانه یک دستگاه خودروی سواری وارد کند، بدون نیاز به انتقال ارز و صرفاً از محل ارز در اختیار. این تصمیم در حالی گرفته شده که بازار خودرو مدت‌هاست با نوسانات قیمتی و کمبود عرضه دست و پنجه نرم می‌کند.

مهمترین نکات آیین‌نامه واردات خودرو

• خودروهای کارکرده: این خودروها باید حداکثر ۵ سال از تاریخ تولیدشان گذشته باشد و بیش از ۱۰۰ کیلومتر کارکرد داشته باشند.

• خودروهای برقی و هیبریدی: ورود این خودروها با تعرفه‌های پایین‌تر و شرایط ساده‌تر مجاز است.

• رعایت استانداردها: تمام خودروهای وارداتی باید استانداردهای ایمنی و محیط زیستی مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست را داشته باشند.

تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ چگونه تعیین شده است؟

تعرفه‌های واردات خودرو در آیین‌نامه جدید بر اساس حجم موتور و تعداد مجاز ورود هر گروه مشخص شده است.

برای خودروهای بنزینی با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی‌سی، امکان واردات ۵۰ هزار دستگاه با تعرفه گمرکی ۲۰ درصد وجود دارد. ارز اختصاص یافته به این گروه حدود ۷۷۰ میلیون یورو است.

در گروه بعدی، خودروهایی با حجم موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی قرار دارند که سهمیه آنها ۱۵ هزار دستگاه با تعرفه ۴۵ درصد و ارز ۳۰۰ میلیون یورو است.

خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی اجازه ورود تا ۱۲ هزار دستگاه را دارند. برای این گروه تعرفه واردات ۱۵۵ درصد و ارز تخصیصی ۳۶۰ میلیون یورو در نظر گرفته شده است.

برای خودروهای حجیم‌تر با موتورهای ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی، سقف واردات ۸ هزار دستگاه و تعرفه گمرکی ۱۸۰ درصد است و ارز اختصاص یافته نیز ۳۶۰ میلیون یورو اعلام شده است.

در نهایت، خودروهای با حجم موتور بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی تنها اجازه ورود ۵ هزار دستگاه را دارند. تعرفه واردات این گروه بسیار بالا و معادل ۱۹۰ درصد است و ارز اختصاص یافته برای این دسته ۲۷۵ میلیون یورو خواهد بود.

در مجموع، دولت برای سال ۱۴۰۴ سقف واردات ۹۰ هزار دستگاه خودرو را تعیین کرده و ارز اختصاص یافته به این برنامه حدود ۲ میلیارد و ۶۵ میلیون یورو است.

محدودیت ‌های دیگر برای واردات خودرو

• خودروهای وارداتی تا ۵ سال پس از ورود به کشور غیرقابل فروش و واگذاری به غیر هستند.

• مسئولیت کامل اصالت و انطباق خودرو با مدارک شناسایی، بر عهده واردکننده است.

• ترخیص خودروها منوط به ارائه گواهی اسقاط مطابق قوانین ساماندهی صنعت خودرو است.

تاثیر آیین‌نامه جدید بر بازار خودرو ایران

کارشناسان معتقدند این آیین‌نامه در کوتاه‌مدت می‌تواند با ایجاد تنوع و افزایش عرضه، تا حدی از شدت افزایش قیمت‌ها بکاهد. اما تعرفه‌های سنگین برای خودروهای بالای ۲۰۰۰ سی‌سی و محدودیت در تعداد خودروهای مجاز وارداتی ممکن است اثرگذاری سریع این سیاست را کاهش دهد.

از طرف دیگر، تاکید بر واردات خودروهای برقی و هیبریدی نشان می‌دهد دولت در تلاش است تا بازار را به سمت خودروهای کم‌آلاینده و دوستدار محیط زیست سوق دهد. هرچند تحقق این هدف در گرو توسعه زیرساخت‌های شارژ و پشتیبانی از این خودروهاست.

هرچند تمرکز این آیین‌نامه بر خودروهای سواری است، اما ورود ارز به کشور و افزایش تبادلات تجاری می‌تواند بازار خودروهای سنگین، کامیون‌ها و ماشین‌آلات راهسازی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر به دنبال خرید و فروش کامیون هستید، همین حالا به بخش خرید و فروش کامیون سایت باکامیون سر بزنید و بهترین گزینه‌ها را مشاهده کنید.

 

منبع:با کامیون

 

برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید:

Auto press

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.