ایرانخودرو در 6 ماهه نخست سال 1404 با وجود افزایش قیمت محصولات و رشد بیش از 50 درصدی درآمد، همچنان در مسیر زیاندهی حرکت کرده است. بررسی صورتهای مالی نشان میدهد زیان انباشته این خودروساز در پایان شهریور امسال به رقم سنگین 134 هزار میلیارد تومان رسیده؛ عددی که نشان میدهد این شرکت همچنان کارخانه تولید زیان است.
به گزارش تجارت نیوز، در حالیکه درآمد ایرانخودرو در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ بیش از ۵۰ درصد رشد کرده، زیان خالص این خودروساز ۱۸ درصد بیشتر شده است. افزایش هزینههای مالی، اداری و کاهش درآمدهای عملیاتی، تمام اثر مثبت رشد فروش و قیمت خودرو را بلعیده و نشان داده این شرکت همچنان در کنترل هزینه و مدیریت نقدینگی ناتوان است.
طبق صورتهای مالی منتشر شده در کدال، ایرانخودرو در 6 ماهه نخست امسال ۲۱۲ هزار و ۱۲۴ میلیارد تومان فروش ثبت کرده که نسبت به رقم ۱۳۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مدت مشابه پارسال، رشد ۵۲ درصدی را نشان میدهد.
عمده جهش درآمدزایی ایران خودرو از محل افزایش 56 درصدی قیمت خودروها طی یک سال گذشته بوده است؛ هرچند مشکلات ساختاری در هزینهها تمام دستاورد این درآمد ظاهری را خنثی کرده است.
سود ناخالص شکننده ایران خودرو
بررسی صورتهای مالی «خودرو» که روی سامانه کدال منتشر شده، نشان میدهد بهای تمامشده کالای فروشرفته ایرانخودرو با رشد ۴۹ درصدی از ۱۴۱ هزار و ۵۱۶ میلیارد تومان در 6 ماهه پارسال به ۲۱۰ هزار و ۹۰۷ میلیارد تومان در 6 ماهه امسال افزایش یافته است.
هرچند سرعت رشد هزینههای تولید اندکی کمتر از رشد فروش بوده، اما در عمل، شرکت فقط توانسته زیان ناخالص را به سودی جزئی تبدیل کند که آن هم تنها به لطف گران شدن قیمت خودرو بوده است. به این صورت که ایران خودرو از زیان ناخالص دو هزار و ۱۱۶ میلیارد تومانی در نیمه نخست سال قبل به سود ناچیز هزار و ۲۱۷ میلیارد تومان در 6 ماهه امسال رسیده است که رشدی شکننده ارزیابی میشود.

هزینههای اداری افسارگسیخته ایران خودرو
مهمترین عامل تشدید زیان عملیاتی ایران خودرو، رشد شدید هزینههای عمومی و اداری است. این هزینهها از ۶ هزار و ۷۱۸ میلیارد تومان در نیمه نخست ۱۴۰۳ به ۱۱ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومان رسیدهاند؛ رشدی معادل ۶۹ درصد که به شدت به ساختار زیاندهی شرکت کمک کرده است.
به بیان سادهتر، بخش قابل توجهی از افزایش درآمد ایرانخودرو به جای سرمایهگذاری در تولید یا تحقیق و توسعه، صرف جبران هزینههای ساختاری شده است.
هزینههای مالی ایران خودرو؛ همچنان سنگین
هزینههای مالی ایرانخودرو در نیمه نخست امسال به پنج هزار و ۶۹ میلیارد تومان رسیده که نسبت به 6 ماهه سال قبل رشد دو درصدی داشته است. هرچند رشد عددی این بخش محدود به نظر میرسد، اما با توجه به زیان عملیاتی سنگین، همین رقم نیز فشار زیادی بر تراز مالی شرکت وارد کرده است. تداوم ساختار بدهی سنگین و اتکای بالا به تسهیلات بانکی با نرخهای بالا باعث شده بار هزینه مالی همچنان بر دوش شرکت باقی بماند.
زیان خالص ایران خودرو؛ ترکیب تلخ هزینه و ناکارآمدی

برآیند عملکرد ایرانخودرو در نیمه نخست ۱۴۰۴ زیان خالص ۱۳ هزار و ۵۸۲ میلیارد تومانی است؛ در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته زیان خالص ۱۱ هزار و ۴۸۵ میلیارد تومان گزارش شده بود. به عبارت دیگر، زیان شرکت ۱۸ درصد بیشتر شده است. این در حالی است که زیان عملیاتی شرکت نیز از هفت هزار و ۹۵۴ میلیارد تومان به ۱۰ هزار و ۶۰۹ میلیارد تومان رسیده و ۳۳ درصد بیشتر شده است.
به بیان روشنتر، شرکت با وجود رشد قابل توجه نرخها، نتوانسته ساختار هزینهای خود را کنترل کند و عملا رشد درآمد به جای افزایش سود، فقط ارقام هزینه را بزرگتر کرده است.
منبع : تجارت نیوز
برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید:
Auto press