به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون چندین مرحله عرضه یکپارچه خودرو از طریق سیستم نوبتدهی را اجرا کرده است که در دو نوبت اول آن که یکبار در اسفند 1401 و بار دیگر در اردیبهشت امسال برگزار شد تقریبا اغلب خودروسازان از جمله دو خودروساز بزرگ یعنی سایپا و ایرانخودرو به عرضه خودرو به متقاضیان پرداختند و متقاضیان نیز براساس فرآیند نوبتدهی در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند.
در نوبت دوم عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه، به 3 درصد از متقاضیان، خودرویی تعلق نگرفت که پیرو آن مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودرو به خبرنگار فارس گفت: سامانه یکپارچه خودرو در شهریور ماه در قالب «طرح جایگزینی» برای 3 درصدی که در مرحله دوم ثبت نام، خودرویی به آنها تخصیص داده نشده باز میشود.
مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو افزود: با توجه به ظرفیت جذب نشده خودروسازان و همچنین محصولات جدید، در شهریور ماه برای 3 درصد باقیمانده (افراد متقاضیان مرحله دوم) که خودرویی به آنها تخصیص داده نشده، ضمن حفظ اولویت امکان انتخاب خودروی جدید برای آنها فراهم می شود.
بنابراین سامانه یکپارچه خودرو برای این دسته از متقاضیان در 7 شهریور ماه باز شد اما در حالی که قرار بود در بازگشایی شهریورماهِ سامانه یکپارچه «محصولات جدید» و «ظرفیت جذبنشده خودروساز» عرضه شود، این وعده محقق نشد و سامانه با عرضه 2 مونتاژکار و معرفی چندین مدل خودرو میلیاردی باز شد در حالی که مونتاژکاران همین خودروها را آن زمان در نمایندگیهای خود در قالب فروش فوری و فروش سهماهه عرضه می کردند و هنوز هم عرضه می کنند.
همچنین یک مرحله عرضه خودرو در سامانه یکپارچه نیز در 24 مهر باز شد که می توان از آن به عنوان مرحله سوم عرضه یکپارچه خودرو یاد کرد. اما در این دوره از عرضه هم فقط چهار خودروساز مونتاژی (ایلیا، کرمان موتور، سانیار موتور و موتور پارسیان ) حضور یافتند که خودروهای میلیاردی عرضه میکردند؛ در اطلاعیه سامانه یکپارچه عرضه خودرو نیز ذکر شد که این عرضه از محل افزایش تولید و ظرفیتهای مازاد ویژه ثبتنامکنندگان مرحله اول و دوم و همچنین افرادی که تاکنون ثبتنامی در سامانه نداشته اند بازگشایی شده است و این عرضه محدود در حالی بود که متقاضیان خرید خودرو، ماهها در انتظار عرضه خودروسازان بزرگ داخلی بودند.
در روز 26 مهرماه رقابت قیمت جدید 8 خودرو از محصولات ایران خودرو را اعلام کرد که به گفته سپهر دادجوی توکلی، مدیرکل روابط عمومی مرکز ملی رقابت، این 8 خودرو از نظر معاونت حمل و نقل وزارت صمت خودروهای جدید تشخص داده شده است و لذا شورای رقابت این خودروها را قیمتگذاری کرد.
هشت خودرو جدید ایرانخودرو که توسط شورای رقابت قیمتگذاری شد، شامل دنا پلاس دستی با موتور EF7P با گیربکس MT6، دنا پلاس توربو اتوماتیک آبشنال، سورن پلاس با موتور P7CU، پژو 207 دستی سقف شیشه ای ارتقا یافته، پژو 207 اتوماتیک سقف شیشه ای ارتقا یافته، رانا پلاس ارتقا یافته، تارا دستی P1V با گیربکس 6MT و تارا اتوماتیک V4LX است.
بنابراین با توجه به اینکه پیش از این از سوی مدیر سامانه یکپارچه اعلام شده بود که محصولات جدید خودروسازان در سامانه یکپارچه عرضه خواهد داشت و همچنین از آنجا که 8 محصول جدید توسط ایران خودرو تولید شده که معاونت حمل و نقل وزارت صمت هم این خودروها را محصولات جدید تشخیص داد و گفت که با همت سازمان حمایت و شورای رقابت قیمتگذاری شده است، بنابراین باید در نوبت بعدی عرضه سامانه یکپارچه، تحت هر عنوان، این 8 محصول جدید به مشتریان و متقاضیانی که ماهها در انتظار عرضه خودروسازان هستند، ارائه شود.